Garuts baggrunds historie
Forfatter: Flemming
1. Del - De svævende sværd
Dag 1

I et tårn i Kaspanerne, sidder Garut sammen med sine brødre Laryngo og Randon. Laryngo er den yngste i familien. Han er fighter og tårnet de sidder i er hans. Randon er den ældste. Han er præst og hans gud hedder Moradin. Tårnet ligger i et område, hvor der også bor Orc’er. De bor bare dybere nede. Kaspanerne er et område, hvor der er meget handel mellem elvere, mennesker og dværge. Området er udsat for en del overfald fra Orc’erne. 1 extra healing + 50 GP

Det banker svagt på døren. Stalddværgen åbner og en gammel mand ligger halvt oppe af døren, hårdt såret. Han når lige at sige, at hans søn er blevet overfaldet af nogle Orc’er og er blevet bortført, inden han bliver bevidstløs. Det eneste kendetegn på sønner er en grøn brillant ring.

Brødrene drager nordpå for at lede efter spor fra sønnens bortførelse. De går ned til byen, for at spørge en de plejer at handle med, om han har nogle informationer. Han fortæller til gengæld, at han er blevet truet til at købe mel med biller i. Han har nu destrueret det hele. Han er blevet tvunget til at købe melet af to dværge, som gik usselt klædt og gik endnu mindre i bad end normale dværge gør, så det er sjældent. De to dværge er draget sydpå.

Brødrene gik videre nordpå, hvor de selv havde set Orc’er vandre forbi. De undersøgte stedet, men fandt intet, som kunne tyde på kamp eller lign.

De gik tilbage til handelsmanden, som ikke ville have dem til at overnatte der. De gik derfor hjem igen til tårnet.

-1 flaske healing
Dag 2

Tidligt om morgenen drager brødrene sydpå for at lede efter de to dværge. På den smalle bjergsti blev de overfaldet at nogle store Orc’er. Specielt den ene er meget stor af en Orc at være, men de falder en for en. Længere oppe er deres lejrplads. Det ser ud til at de har været på patrulje i længere tid. 50 GP.

De tre brødre er blevet såret efter kampen, så de beslutter at drage tilbage til tårnet for at restituere.

Dag 3-7 Fra dag 3 til dag 7 blev tilbragt med at pleje sår.
Dag 8

Den gammel mand har fået det bedre, men kan blive så længe han vil. Han fortæller at hans navn er Eigil Stålfrakke og at hans søn hedder Thorleif Stålfrakke. 

Så drager brødrene ud for at lede efter de to dværge. De går forbi Orc’ernes lejrplads, de eneste der har været der er ådselsæderne. Når de nu er i området vil de tage op til Skjoldsen, som er områdets våbensmed. Han er specialiseret i våben og armor, pga. hans eget armor engang under en kamp gik i baglås. Det er første gang de skal derop.

100 meter derfra kunne de se to døre med 1et skjold på hver dør. Da de kommer til pladsen foran dørene, kan de se at dørene er meget store og de to skjolde er større end dem selv. Forsigtigt går de frem mod dørene. 2 to hånds sværd, som sad i dørene begynder at svæve mod dem. Måske er det en slags dørhammer, så når man slår på

sværdene vil dørene lukkes op, men nej. Sværdene går til angreb og efter kort tid ligger Laryngo ned og er meget hårdt såret. Brødrene trækker sig tilbage indtil sværdene gør ligeså. Laryngo får en flaske healing og er (næsten) frisk igen.
Dag 9 Dagen  blev tilbragt med at pleje sår.
Dag 10 Dagen bliver tilbragt med at pleje sår.
Dag 11 Garut går frem mod dørene igen, uden våben, men sværdene vil ikke lade ham komme frem. Så tænker de i længere tid, og får en ide. Garut og Laryngo går ikke længere frem end at sværdene ikke kommer imod dem, og fra afstand begynder de at angribe sværdene med heavy crossbows.
Dag 12

De må til byen to gange for at købe pile, før sværdene var nedkæmpet. De samler de gode pile op igen.

1. gang - 20 GP + 100 pile & 2. gang - 50 pile + 20 pile

Alle tre må nu skubbe hårdt til den ene dør, før den giver sig. En stank uden lige møder dem. Dørene bliver åbnet helt og frisk luft kommer ind i det store rum. Bagerst i rummet ses der en dør. Stanken kunne forklares med de lig som ligger spredt overalt på gulvet sammen med endnu flere våben omkring sig. Efter at have gået lidt rundt, begynder våbnene at rejse sig fra jorden og svæve imod dem samtidig med det lyder ”Vi vil dræbe jer!!”. Brødrene skynder sig ud derfra. Det ser ud til at Skjoldsen´s værksted er blevet overfaldet. At kæmpe mod ca. 30 sværd uden en person bag, er lidt for stor en opgave, så brødrene vil hellere vende tilbage senere.
Dag 13

Brødrene drager ned fra Skjoldsen, og videre sydpå. Det kan jo være at der findes en anden indgang til Skjoldsen´s værksted?

Senere på dagen oppe i bjergene kan de se en huleindgang, hvor der ligger nogle store sten foran. De råber, for at høre om der er nogen hjemme, - intet svar. En lang gang, høj nok til at dværgene kan gå oprejst, fører dem ind til et rum, hvor en gang på modsatte side fortsætter. I gangen er der en dobbeltdør. De åbner den lidt uforsigtigt, og ned over dem falder en del tønder. De er fyldt med mel og biller. De sætter selv en fælde op på tværs af gangen, inden de fortsatte.

Længere fremme er der to døre, - en på hver side af gangen. Begge er låst. Garut forsøger at slå den ene op, med det resultat at en pil bliver skudt ud af låsen. Låsen giver efter og de kan komme ind. Umiddelbart er der intet i rummet, udover et tomt våbenstativ og en feltseng, samt værktøj i det ene hjørne. Det samme sker med den anden dør, men her blev Garut ramt af pilen. I dette rum er der det samme som i rummer overfor. 1 sæk med værktøj.
2. Del - Sød pige
Dag 13

Begge rum bliver undersøgt, under hver seng er der en kiste som indeholder et antal guldstykker. Kisten tages med og længere nede i grotten kommer de til en meget stort rum, hvor en ”kæmpe” står.

En stor mekanisk model af solsystemet, kæmpe kugler i farvet metal udgjorde planeterne, hvorpå en jernring sørgede for den rotation som blev styret af et gearsystem inde i midten.

Solsystemet er opbygget på underlaget i grotten med jorden som centrum, derefter kom Merkur, Venus, Solen, Mars, Jupiter og til sidst Saturn.

Inde i midten stor to dværge, Radon kaster et Heat Metal mod den ene dværg som skyder med Crossbow efter brødrene, Garut prøver at komme i  rummet, men Saturn rammer ham og kaster ham tilbage i gangen. Endelig kommer Garut ind, lidt efter kommer Laryngo også ind. Radon kaster Light i hoved på den anden dværg. Den dværg som har fået et Heat Metal, får det frygteligt varmt i sin rustning og kæmper med at få den af. Lidt efter er Laryngo og Garut inde ved de to dværge, som bliver nedkæmpet. Radon slutter sig til sine brødre.

I den modsatte side ser de nogle hoveder som titter frem fra en gang. En familie, som brødrene straks tror er blevet holdt fanget af de to brødre, men faderen, Holgram sagde at dværge havde været behjælpelig med forskellige gerninger i grotten. Alle så hen på de døde dværge, brødrene så på hinanden, det var helt sikkert de to dværge, som havde solgt mel med biller i, samt andre forbrydelser. Deres tøj, armor, våben og dem selv, var i en elendig stand, også stank de.

Holgram præsenteret sin familie, hans kone og hans to døtre, Prudence og Patience. Det så ikke ud til at Radon og Garut hørte navne på døtrene, for de var helt fortabt i deres skønhed. Pigerne fniste, men skyndte sig at forbinde Garut. Holgram ville gerne have de to dværge begravet og det blev de, ligene blev lagt udenfor grotten med nogle sten ovenpå, også hurtigt ind igen.

Holgram, som er Astrolog, fortalt at de havde slået sig ned her i grotten, fordi hans udregninger viste at et kæmpemæssigt lyn ville ramme jorden og dræbe alt og alle som ikke var i beskyttelse, dette ville ske indenfor nogle måneder.

Brødrene besluttede at de ville blive i tre dage.
Dag 14-16

Dagene gik med at forberede sig til de skulle af sted igen, samt undersøge stedet. De fik talt det de havde i kisten, byttet  blev 500 GP.

Foran døren indtil moderens værelse, var der en fælde som kunne klargøres på få sekunder med en giftpil på. Dette blev forelagt familien, som intet kendte til fælden, men familien blev også klar over at de to dværge ikke havde helt rent mel i posen.

Da de på 3. dagen skulle af sted sagde Garut at hvis de ville med var de velkommen. Nej tak sagde faderen vi bliver her til ”uvejret” er overstået. Pigerne bøjede hoved da Garut så hen på dem, de var ikke her af egen fri vilje.

Da brødrene kom udenfor og fik talt sammen, besluttet de at vende om, for at overbevise Holgram om sine udregninger ikke kunne passe.
Dag 17 Efter en længere tids snakken med Holgram sagde Radon at han gerne ville gennemgå solsystemets udregningerne samme med Holgram. Han modtog opfordringen og de to gik straks i gang med at dreje på solsystemet samt gennemgå Holgrams notater og udregninger. De var helt væk.
Dag 18 Der gik ikke lang tid før Garut og Laryngo´s interesse i de søde piger, blev mere alvorligt. Selv om der ikke blev lagt finger imellem deres kærlighed, ænsede de andre intet, Holgram og Radon havde for travlt med solsystemet.
Dag 28 Efter nogle dage sagde Radon til sine brødre, at han muligvis havde fundet en fejl i Holgram´s udregninger. Det var her Garut og Laryngo fortalte deres bror og deres ”fund”, som blev meget forbavset, men kunne se en fordel som de kunne drage nytte af.
Dag 48

En dag kom Holgram og Radon ind til de andre, hvor de fortalte at Radon havde fundet en fejl i Holgrams udregninger, som betød at der ikke kom nogen katastrofe. Holgram var meget taknemmelig og gav Radon nogle ædelsten (værdi 6000 GP) om hans døtre havde lavet samt nogle guldkopper (værdi 1000 GP), som var nogle arvestykker. Radon sagde tak, men sagde at hans brødre havde noget de gerne ville fortælle faderen om. Garut rejste sig og gik hen til Patience, Laryngo rejste sig også og gik hen til Prudence, hvorefter de sagde at de gerne ville giftes med hans døtre. Forbavselsen var stor hos faderen, moderen smilede lykkeligt. Radon gav sin belønning til Holgram som medgift for døtrene fra sine brødre. Holgram så betænkelig ud og sagde at medgiften ville koste Garut og Laryngo 10.000 GP hver, samt fremvise borgen de skulle bo i. Derudover viste han jo ikke rigtig hvem de var og hvad de stod for. Faderen havde talt.

Efter fejlberegningens udfald var der ingen grund til at familien skulle blive i grotten, så familien ville gerne tilbage til der klan ovre på den anden side af bjerget. Brødrene tilbød at eskortere dem gennem bjerget, det sagde familien sagde ja tak til.

Fra brødrene mødte familien til de skulle drage over på den anden side af bjerget er der gået 4 uger.

Turen tilbage til over bjerget vil tage 1-2 uger.
Dag 49 1. Rejsedag

Tidligt om morgen begyndte rejsen. Da de slog lejr om aften, så de en gruppe Orcer, krydse deres vej et godt stykke derfra.

Dag 50 2. Rejsedag

Rejste i et godt tempo.

Dag 51 3. Rejsedag

Sidste på dagen kommer de til en grotte, som vil føre dem gennem gangsystemer, hvor Orc´erne befinder sig. De slår lejr for natten.

Dag 52 4. Rejsedag

Tidligt næste morgen tager de ind i grotten. Et stykke inde begynder det af lugte. Foran dem var gangen blokerede af en stenmur, de kunne høre en mumlen, da de kom tættere på så de et lysskær bag muren, muren var bygget for nylig, det var en vagtpost. Bag muren kunne de høre en snorken, vagtposten sov. Familien beskyttede sig med skjolde, hvis nu… Radon gjorde sig klar, mens Garut og Laryngo sneg sig frem mode den sovende vagtpost som hurtigt og effektivt blev likvideret, men de andre Orcer hørte det og kom frem bag nogle store sten. De seks Orcer måtte de lade livet, en efter en, selv om den sidste prøvede at flygte. (6 GP + 18 SP).

Dag 53 5. Rejsedag

Rejsen fortsatte, de gik langs en stor underjordisk flod som de senere fortsatte over. Da de slog lejr, hørte de en gruppe Orcer komme imod dem. De slørede sig og gjorde klar, patruljen var mellem 20 og 50 Orcer.

Dag 54 6. Rejsedag 6

8 orcer måtte lade livet dem morgen (16 GP).

Holgram tegnede et kort, over den rute de skulle her til morgen, for indenfor nogle få timer vil de komme til det farligste sted på hele ruten. De skulle havde den sidste gang på venstre side, inde de kom til enden af gangen, dernede, for ende af gangen var gangen spærret, med en mur, hvorfra der var stor sandsynlighed, for at der ville være vagtposter. Da de nærmer sig det sidste stykke, kan de høre et horn bag fra, de var blevet opdaget. Nu gik det hurtigt, deres små ben gik som trommestikker, fuld fart.

Ved den sidste gang, løb Garut foran gangen for at dække for eventuelle angreb, så de andre kunne løbe i sikkerhed. Prudence blev ramt, hårdt sårede fortsatte hun sit løb ind i gangen. Garut så det ikke. De andre løb ind i gangen Laryngo forfulgt af Radon, Patience, Prudence, moderen og Holgram. Garut skulle sidst ind i gangen, da han begyndte at løbe ind i gangen blev han ramt i ryggen af forfølgerne. Garut råbte frem mod de andre ”Løb, jeg bliver”. ”Åhh, han er så modig” sagde Patience, mens hun løb, med pilen som sad godt fast i hendes krop.

Garut kæmpede som gal, han var lang bedre end sine modstandere, det var næsten for nemt. En enkelt Orc, var bedre end de andre, han stod op i 2 omgange, men ligesom de foregående og de efterfølgende Orcer, faldt han for Garut Battle Axe. 15 Orcer faldt, den 16. i rækken tøvede lidt med at angribe, Garut´s angrebs hyl, skræmte ham så meget at han løb sin vej. En stor skikkelse kom langsom frem mod Garut, denne gang var det Garut´s tur til at blive bange. Med en stønnen og savlen bag sig, benede han af sted. Efter en time løb, fangede han de andre. De var glade for at se ham, kort efter faldt Patience om i hans arme, Laryngo hjalp med at bære hende. De fandt et sted hvor de kunne forsvare sig, her lagde de sig til at hvile. Patience pil blev hevet ud og Prudence forbandt såret. Laryngo og Garut´s Heavy Crossbow blev klargjort inden de lagde sig. Laryngo startede med at have vagt.
Dag 55 Rejsedag 7

Efter nogle time kunne han høre noget nærme sig, Laryngo vækkede de andre, de gjorde sig klar til kamp. Det monster som kom imod dem var en ”Trold” skarpe klør og et væmmeligt bid, som Laryngo fik at mærke. Trolden måtte ned og ligge og den fik nådes stødet, troede de…Garut huggede sværdet i den, NU er den færdig, men igen… den bevægede sig. Ingen af den havde kæmpet mod en trold før, så nu var gode råd dyre, de prøvede at hugge hoved af, skære hjertet ud, men hver gang heles sårene. Radon fyrede nogle spells af…det sidste spell gjorde lykke, Prudence Flame, Trolden begyndte at brænde, det kunne den ikke tåle, nu rejser den sig aldrig igen.

Patience har fået det bedre, så de pakkede og fortsatte rejsen.
Dag 56 8. Rejsedag

Efter nogle timer kunne de lugte noget - frisk luft, se noget skarpt – solen, de havde gennemført rejsen gennem bjerget. Lidt senere kommer de til dværgelandsbyen.

3. Del - Vejen til ægteskab
Dag 56 Fremme i Hulgrams Klan, bliver gruppen healet, for de sår de har pådraget sig under rejsen. Det tager 3 dage.
Dag 57 Garuts første del af aftalen med Holgram, om hans datters hånd er nu overstået så de sætter sig til forhandlingsbordet, for Holgram vil have en medgift på 50.000 GP (fem-ti-tusind guldstykker) samt sikre sin datter ved at Garut har et stort og sikkert hjem. Det er en aftale og Holgram holder en  forlovelsesfest for turtelduerne, festen være i 5 dage + 1 dag til at hvile ud i.
Dag 58

Garut handler heavy quarrel´s ind i store mængder, samt :

  • 2 flasker healing á 2d8+2 HP á 200 GP

  • 1 flaske extra healing á 1d8 – 1d8 – 1d8 HP á 400 GP

  • 1 flaske Super Heroisme levels*2 -  dog max 6 levels + 4 levels, 3d10+2 HP, duration 5-30 rounds á 450 GP

  • 1 flaske Levitation – Wizard spell – kan løfte/sænke 600 lbs á 250 GP

  • 1 flaske Speed - *2 på alt – duration 5d4 - ved indtagelse bliver man 1 år ældre á 200 GP

  • 1 flaske Vitality – bruges ved meget mangel på søvn m.v. – HP á 300 GP
Dag 59 Laryngo, Radon og Garut siger farvel til alle og specielt til pigerne, de vælger samme vej tilbage, nu skal de se hvad der er sket med Skjoldsen. Ved indgangen til hulen slår de lejr.
Dag 60

Et stykke inde, kan de lugte trolde, lugten kommer fra en sidetunnel. De vælger at angribe, det samme gør Gnolls. Radon kaster Spiritual Hammer og Garut smider sit magiske sværd, for at bruge et andet. 1 Gnoll kaster sig efter sværdet og de andre falder én efter én, incl. Laryngo, som bliver så hårdt såret at han ikke kan kæmpe de næste 7 dage. Garut tager jagten op efter sit sværd og vinder det tilbage. De finder 34 GP.

De finder et godt skjulested hvor de hviler ud og Laryngo får 1 x Healing.

Dag 61

Da de har gået en ½ dag, kommer de frem til det sted, hvor de ved der er en vagtpost. Vagtposten er ikke lige til at angribe, og de skal heldigvis den anden vej, men forbi. De går lidt tilbage, hvor de finder et skjulested, sporene efter dem bliver slettet.

De lægger sig til at hvile.

Om natten bliver de forstyrret, de kan ane 3-4 trolde, de har fundet nogle spor. Garut og Laryngo´s Heavy Crossbow ligger klar til at affyre. Laryngo kaster olie imod dem, Garut skyder med Heavy Crossbow og Radon kaster en Flame mod olien. Hurtigt falder troldene. De har kun 6 GP. Efter oprydningen, lægger sig tilbage og hviler.
Dag 62 Hvile
Dag 63

Så skal den sidste del af turen tilbagelægges. De kommer forbi den 1. vagtpost men ved den 2. vagtpost er der aktivitet.

Et overraskelsesangreb med olie, ild og pile. Vagterne forsvarer sig godt og brødrene kæmper skidt. Da alle vagtposterne ligger ned ligger Laryngo og Radon også på jorden, de får 1x Healing samt 1 x Extra Healing. De finder 31 GP. Garut bliver støttepind for sine brødre. De slå lejr ved Skjoldsen indgang.
Dag 64 De hviler i 2 dage mere.
Dag 67

De går tilbage til Laryngo´s tårn for at hvile rigtig ud. Den gammel mand er gået.

De hviler i 9 dage.
Dag 76 De går til Skjoldsen og slår lejr.
Dag 77

De får åbnede portene og denne gang stinker der af mugne mumier og råddent køb.

Radon kaster Detect Evil uden reaktion.

Warhammer, spyd, morningstar m.m. begynder at svæve mod hinanden og nogle smelter sammen, og angriber hvilket bevirker at Garut bliver ramt og da han kommer ud, skal han ligge på rygge i 12 dage.
Dag 99

Radon kaster Bless+Prayer+Spirituel Hammer, Radon skyder med Heavy Crossbow og Garut går igen ind i grotten. Kampen bliver hård og kort. De får lagt 3 af de 30 våben ned, da Garut trækker sig tilbage, da han har fået 48 HP.

Helst tilbage til Laryngo´s tårn.

Tiden er også inde, for at tage andre midler i brug, så de tager tilbage til eget område, hvor får hvilet.
Dag 100-116

De tager på besøg hos Huron, som er 12. level præst (high priest). De fortæller alt det de har oplevet hos Skjoldsen samt deres endelig mål, som er at tilbageerobre det tabte bjergområde.

Huron har et 15. level scroll som er specielt, det indeholder :

  • Dispel Magic

  • Cure Serious Wounds

Det køber de for 700 GP samt 3 alm Dispel Magic scroll´s á 300 GP. Priserne er en meget specielle, som Huron kun giver pga. formålet.

Brødrene besøger deres far og mor, og er begejstret og forbavset da Garut fortæller om Patience, som han har forlovet sig med.

De henter alle scroll´s hos Huron.
Dag 117

Endnu en gang tager de tilbage til Skjoldsen. Da de ankommer til Skjoldsens grotte, kan de se der har været nogen, et nyere bål samt friske spor afslører de nyankomne. De undersøger området og finder et sted hvor der er blevet gravet i jorden. Et menneske er blevet begravet i sine klæder, uden tvivl efter mødet med Skjoldsens ”forsvar”. Han bliver pænt dækket til igen.

Inde i grotten ligger en magiker tæt på midten, der er også blevet nedlagt et magisk våben.

De gør sig klar til kamp, Radon kaster Bless – Prayer, Garut går ind i grotten og bliver igen angrebet af de svævende våben. Garut trækker sig langsomt tilbage – Radon læser Dispel Magic og 14 våben falder til jorden. Radon læser endnu et scroll – og resten af våbnene falder til jorden.

  • 6 stk. Warhammer

  • 6 stk. Long Sword

  • 6 stk. Two Handed Sword

  • 6 stk. Spear

  • 6 stk. Morning Star

Disse våben er meget anderledes end de andre som ligger rundt om i smedjen, de er også anderledes at håndtere, nemmere på en måde !!

På magikeren finder de 1 kappe, 1 Spell Book og 1 Wand.

De henter alle deres ting indenfor, hvor de begynder en grundig undersøgelse af rummet.
Dag 123 6 dage senere

Foruden de ”magiske” våben finder de :

  • 54 stk. Warhammer

  • 54 stk. Long Sword

  • 54 stk. Two Handed Sword

  • 54 stk. Spear

  • 54 stk. Morning Star

Alt dette skal fragtes til Laryngo´s tårn, det tager sin tid.

Dyrene bliver læsset og de kommer sikkert frem og tilbage – 3 gange skal de tilbage for at hente våben.
Dag 125

Fragten er veloverstået og turen er nu kommet til den dobbeltdør der fører videre ind i grotten.

Da de får åbnet dørene, står de et rum på samme størrelse som det første.

Igen ligger der mumie lig overalt, men her er ingen våben.

I denne hal blev der fremstillet armor......og nogen af dem bevæger sig mens de fortæller at de skal forsvinde fra grotten eller de vil blive slået ihjel. De svarer ikke på Garuts spørgsmål vedr. Skjoldsen eller lign.

Radon´s Dispel Magic virker formidabelt, for efter oplæsningen falder alle 8 armor til jorden.

Området bliver undersøgt....grundigt.
Dag 129

Der blev fundet :

  • 25 stk. Skjolde

  • 10 stk. Banded Mail

  • 15 stk. Chain Mail

Af svævende armor blev der fundet :

  • 1 stk. Full Plate – Human

  • 1 stk. Plate Mail – Human

  • 1 stk. Plate Mail – Dwarf

  • 1 stk. Banded Mail – Human

  • 1 stk. Chain Mail – Dwarf

  • 1 stk. Chain Mail – Elver

  • 2 stk. Skjolde – small

Samt en dobbeltdør.

Armor bliver læsset og fragtet til Laryngos tårn.
Dag 133

Transporten gik smertefrit og brødrene er nu klar til at forcerer den næste dør.

Rummet har samme størrelse som de 2 andre, med dette er blevet brugt til beboelse. For ende er der igen en dobbeltdør. Herinde endnu en rum på samme størrelse, men dette ligner en balsal, der er ingenting – på nær de 2 statueligne fighter, over hver af dem brænder en fakkel og imellem faklerne ligger et lig på et stort skjold.

De går hen mod liget og de 2 statuer bevæger sig frem mod dem. Brødrene standser op og statuerne standser også, de hilser siger at de er Skjoldsen´s beskytter. De har åbenbart ikke udført deres job godt nok, for det må være ham som ligger på skjoldet.

De forlader lokalet og begynder at undersøge beboelserne – intet spændende.
Dag 135

De beslutter sig at hente Skjoldsen ud fra rummet, så han kan få en ordentlig begravelse. Men statuerne er fast besluttet på at beskyttet en død mand.

Ping – pong og Garut har fået 59 skader på 2 slag AAAVVVVV.

Radon og Laryngo ser at Skjoldsen har en Warhammer og en Battle Axe i sine hænder.

Nu er gode råd dyre, de tager tilbage til Laryngo´s tårn.
Dag 136

De tager 2 Long Sword, 2 Two Handed Sword, 2 Plate Mail, 1 Full Plate Mail, Wand, Spell Book og kappen med til en menneskeby, hvor de kan få identificeret tingene.

I menneskebyen finder de en magiker som, mod betaling, hjælper med at identificerer tingene. På nær kappen er det hele magisk. Wand of enemy detection – kan se om nogen vil angribe indenfor 60 fod - Kodeord ”Ifkar”. De andre våben/armor er +1, derudover kan han fortælle at magien kommer fra samme sted.

Dag 137 De har overnattet på en kro og ved solopgang tager de tilbage.
Dag 138 Tager op til Skjoldsen – øh, hvorfor !!!??? Garut er seriøse skader, han kan ikke kæmpe, endnu.
Dag 139

Tilbage til Laryngo´s tårn, hvor de hviler i 17 dage.

Huron syntes også at Skjoldsen skal have en ordentlig begravelse.

Dag 156

Så tager de op til Skjoldsen, fast besluttet på at fuldfører deres mission.

De er nu udstyret med magiske våben, armor og skjolde. Garut vil ned til Skoldsen, han har jo nogle våben i hænderne, han kommer forbi statuerne og får fat i Battle Axen, som han straks bruger mod ene statue og lidt efter ligger den ned. Den anden statue har slået lejr foran døren, så Garut ikke kan komme ud.

Laryngo og Radon angriber statuen, den tager tydeligvis skader, men ikke nok, for den vender sig om og rammer Laryngo med 29 skader – UGH – DUMP – Laryngo er færdig. Garut har taget for mange skader til at kæmpe mere, han skal forbi statuen helst uden at blive ramt. Da garut løber forbi statuen, griber Radon griber fat i Laryngo´s krave og hiver ham væk. Garut bliver ramt og Radon må frem igen for at hive Garut væk, han undgår slaget fra statuen. Radon laver en nødplads hvor han hælder den specielle flaske med 2 potions i – Dispel Magic og Cure Serious Wounds, som giver HP pr. 4. time. Laryngo får det sidste Extra Healing og kommer senere på benene.
Dag 173 Fuld kampklar – nu skal den statue ned med nakken. Garut slår først og hårdt nok til at statuen falder. Skjoldsens bliver samlet i en sæk og resten af området bliver undersøgt.
Dag 177

I smedjen finder de juveler til en værdi af 100.000 GP.

De tager veltilfredse tilbage til klanen og opsøger Huron, som gør meget store øjne, for Skjoldsen´s våben og skjold er så flotte at de kun er en konge værdig.

  • Battle Axe +3

  • Warhammer +3

  • Skjold +5

Huron får 1000 GP for at få identificeret disse kongelige våben. Han tilbyder også at gemme dem, så Garut kan bruge når han bliver dem værdig.
Efterord Da Garut er erobreren af Skjoldsens grotter bliver han ejeren af dette. 50.000 GP bliver givet til ”svigerfar” de resterende bliver brugt på istandsættelse af grotterne, som bliver lidt overrasket og det gik så hurtigt.

Garut tilbyder arbejde til 50 Warrior´s  fra klanen. Lønnen er våben, armor, kost og logi. Der bliver sendt 2 mand over til Hulgram´s klan, for at blive bedre til at lave våben og armor.

  • Grotte 1: Våben-smedje
  • Grotte 2: Armor-smedje
  • Grotte 3: Beboelse
  • Grotte 4: Festsal
4. Del - Nord Porten
Intro

Kaspanerne bebos af dværge, elvere og mennesker. Dværgene, som typisk er hill dwarfs, bor ved foden af bjergene i de høje bakker. Elverne bor på den vestlige side af bjergkæden i de store skove. Menneskene holder til øst for bjergene på den modsatte side. Det er svært at færdes på tværs af bjergkæden. Bjergsiderne rejser sig lodret og vejret er barsk med sne og stærk vind året rundt. Kun få vover at finde vej igennem denne labyrint af bjergtinder. Fordums tiders storhed kan endnu ses i området. Fra dengang hvor der var en livlig trafik mellem elverfolk og mennesker igennem dværgenes kongerige, Thorbardin. Ruiner af borge og byer ligger rundt omkring og vidner om den tid, som nu ligger over 500 år tilbage. Byen Meltaus ligger tæt ved Laryngos tårn har været væsentlig større end den er nu. Der er rester af et havneanlæg ved floden, som viser at lavbundede skibe må have landet her med varer, gods og rejsende. Det sker kun sjældent nu.

Hvad skete der? Legenderne taler om en krig imellem trolde og dværge, men også frænder imellem. Der blev skabt et fjendskab i mellem dværgene under bjerget og de omkringliggende riger. Portene til dværgenes underjordiske rige blev lukket og rigerne adskilt.

Garut er af hill dwarf slægt. Dumbarton klanen rækker langt tilbage i tiden og har boet i Akeron og Kaspanerne så langt tilbage som nogen husker i familien. Det siges, at de engang stod i tæt forbindelse med dværgekonger. 

Laryngos tårn (tegning) menes at være et gammelt vagt tårn, som har gået i arv i familien. 

Stuen

  1. Spisekøkken

  2. Stald

  3. Værelse

  4. Værelse

  5. Opholdsrum

  6. Værelse

1. sal

  1. Løbegang med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede

  2. Værelse

2. sal

  1. Løbegang med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede

  2. Værelse

3. sal

  1. Løbegang med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede

  2. Fængsel

I området omkring tårnet findes:

  • Landsbyen Meltaus ligger en kort vej nordpå gennem bakker.
    Ca. 2 time ~ 3-4 miles
  • Orcernes gamle lejrplads er sydøst på i bjergene.
    Ca. 2 timer gennem bjergterræn ~ 3-4 miles
  • Skjoldsens hule ligger sydpå og sydligere end orcernes lejrplads.
    Ca. 5 timer ~ 5-6 miles
  • Holgram’s hule ligger lidt længere sydpå end Skjoldsen hule oppe i bjergene.
    Ca. 6 timer  ~ 6-7 miles

Inden Garut rejser til sit bryllup går han hulerne igennem igen. I Skjoldsens gamle hule finder Garut et gammelt kort. Det ligger godt gemt af vejen i et hemmeligt rum. Kortet  må være lavet af en dværg, for titlen er skrevet med dværgeruner og der står ”Nordporten”. Det viser et område med en flod, som har sit udspring for foden af nogle bjerge. Floden gennemløber en skov først mod nordvest og derefter vest. Kortet viser veje og byer. Der er en port markeret på kortet sydøst for flodens udspring. Kortet er meget gammelt, over 500 år, og viser sikkert byer og veje som ikke findes mere.

Noter Huron er klanleder for Torunn-klanen, han er 12 level præst og er lidt magiker men hvor meget ved jeg ikke. Han bor i området ved Dumbarton. Hulgram er kommende svigerfar. Jeg tilhører klanen Dumbarton.
Dag 185-197 Da pengene er givet til Hulgram bliver brylluppet sat i gang. Brødrene bliver i nogle dage inden de rejser tilbage.
Dag 198 – 204 Rejser uden problemer og kommer hjem.
Dag 205 – 214

I Garuts nye hjem, Skjoldsens gamle hjem, finde jeg et kort i et hemmeligt rum.

Kortet er meget gammelt og der står skrevet med dværgeruner ”Nordporten”. Kortet må være lavet af en dværg. Men hvem?

Kortet viser hvor Nordporten skulle være. Den skulle ligge umiddelbart i forlængelsen, hvor udspringet af en flod. Floden løber mod NV og derefter V. Garut kender stedet fra andre kort, men har aldrig været i det område.
Dag 215 Garut pakker det sidste, det er hans sidste rejse som ungkarl. Hans forældre og brødrene er klar. Familien begynder den 8 dage lange rejse.
Dag 216 Rejsen fortsætter uden problemer.
Dag 217 De kommer til grotten uden problemer.
Dag 218 Under bjerget  og kommer frem til orc, frempost – ingen orc´er , så ingen problemer.
Dag 219 Turen fortsætter under bjerget og uden problemer .
Dag 220 Radon mener vi skal bruge noget tid på at finde en alternativ rute. Ruten der ligger fremme går lige forbi porten til orc´erne. Vi finder en smutvej, det er ikke fordi vi kommer hurtigere frem til et kendt område efter porten eller fordi den er nemmere, men den er sikre end en anden vej, så rejsetiden er den samme men mindre farlig.
Dag 221 Den sidste hele dag under bjerget går også uden problemer .
Dag 222 Kommer ud af bjerget og frem til landsbyen, hvor vi bliver modtaget af pigerne og resten af familien.
Dag 223

Der skal gå et par dage inden selve brylluppet løber af staben. Så der bliver udvekslet historier og andet snak mellem alle partnerne.

Dværgekongerne boede under bjergene, og kongeriget hed Thorbadin og deres tilholdssted er nu ukendt.

De krige der var på det tidspunkt, kom fra mange fronter, der var  orc mod trolde, der kom hærer fra Lothien, mest mennesker, som stjal guld og ædelstene.

Der findes mange forskellige dværgeracer, men der e kun en race i området hvor Garut bor. Mountaindværgene væk fra området.

  • Hilldwarf: Lever mest i lidt under bjerget og over på bjerget

  • Mountaindwarf: Lever dybt under bjergene 4-4½ fod høj lysere i hud og hår end hilldwarf. Anses for at være konger, da de andre racer kommer herfra, mener de selv og måske er det rigtigt.

  • Deepdwarf: Bor endnu dybere nede, de er meget fastlåst deres meninger 4-4½ fod høje, magre, huden er rødlig, store lyseblå øjne, hår er lys rød til lysblondt. Kontakt til verdenen udenfor går gennem Mountaindværgene.

  • Duergar dwarf: Også kaldet Grådværge, de er onde der bor under jorden. Både mænd og kvinder er skaldet, de går sjusket klædt. De er gode til at kamuflerer sig mod sten. De går i krig mod de andre dværge og allierer sig med andre væsner. Laduguer er deres gud, som er uden glæde og krævende på arbejde og hårdt slid.

  • Derrodværge: De er dværgeligne. De er små og onde, blåhvid runde udstående øjne uden iris og pupil. Håret er hvidt og groft. Skægget er mustage. De skulle være onde væsner der er genereret enten fra menneske eller dværge. Medium størrelse. De er ondskabsfuld og sindssyge, deres fanger bruger de som slaver, som de torturerer indtil de dør, specielt mennesker.

  • Gullydvæge: Komiske og dumme, fjollede, lugter. Tosse, beskedne, mindreværdige. De er ikke til at stole på hvis de får en besked, for de har andre ting i hoved.

Der blev lavet en aftale mellem dværgene, elverne og menneskene der boede i området, at de kunne søge tilflugt i byen Thorbardin, hvis det blev nødvendigt. Da dette blev nødvendigt, blev de alle afvist ved porten. De prøve at kæmpe sig ind gennem porten, men kunne ikke trænge ind. Ifølge fortællingen skulle det være mountaindværge der holdt de andre ude.

Dag 226

Så er dagen inde til bryllupperne, for Laryngo skulle også giftes.

Der kom gæster fra nær og fjern, så der var rigeligt at skåle med, og det blev der i en hel uge. Tak skæbne for nogle tømmermænd der kunne komme ud af det.

Undervejs i festen fortæller Radon om den nye vej vi har fundet. Alle bliver glade, den bliver straks døbt ”Dumbartonvejen”.

Ugen har været hård, og de nye koner går rundt med smil på læben, hvad mon de har lavet med deres nye mænd. Hmmm...... Det er her CENSUREN træder ind.

Dag 232

Patience spørger Garut om kortet, han ser forundret på hende, for han har da ikke fortalt hende om kortet, eller har han..... Garut kan ikke helt huske dagene fra hinanden og slet ikke om brylluppet varede 5 eller 6 dage. Det må være maden der var noget galt med, for mjøden fejlede intet, det havde de konstateret mange gange.

De kunne også være at hun havde set kortet, men igen må der havde været noget med maden.

Hun fik besked om kortet, det sagde hende ikke noget. Svigerfar fik også kortet at se.
Dag 233 Kortet ses igennem igen og der udveksles krøniker om krigene der lukkede portene til kogeriget. Patience mener det er en god ide at tage af sted nu, så hun kan blive hos sine forældre imens.
Dag 234

Rejser mod nord

Marchordre, Garut (fighter) – Radon (præst) – Laryngo (fighter). Ved skovkanten overnatter de. Vagtorden, Radon– Garut– Laryngo
Dag 235 Fortsætter rejsen og overnatter.
Dag 236 Fortsætter rejsen og overnatter.
Dag 237 Fortsætter rejsen og kommer til floden og overnatter ved floden.
Dag 238

Fortsætter rejsen øst ind gennem skoven 10-12 timer og frem til flodudspringet hvor de overnatter.

Under Garut´s vagt  ser han en skikkelse – menneskeligne, slank, ikke så høj, som står i skovkanten. Da Laryngo skal holde vagt, får han besked om skikkelsen, som han observerer.

Dag 239

Om morgnen ser vi det er en elver som kigger på os, og der er flere bagved. Garut hilser og går imod ham. De mødes. Elverne hedder Elfang, han er ikke helt venlig. Han siger bestemt at når vi forlader området igen, skal vi gå ad samme vej som vi kom ad.

Vi fortsætter op ad den stejle klippe indtil vi kommer til en klippeafsats. Klippevæggen som vi står op ad, rager 150 meter op. Klippeafsatsen har været større, da vi kan se dele er styrtet ned. Vi er nu  300 meter over skove.

Vi kigger på kortet, det skulle være her at  Nordporten skulle være. Efter en del søgen, ser vi nogle slidmærker, de strækker sig over  60 fod i bredden, en port af den størrelse burde kunne ses. Vi leder efter noget der kan åbne porten. Sidst på dagen finder vi en lille dør, som sidder helt ude i siden ved et smalt pas. Døren er er 2 fod bred. Vi venter til i morgen med at åbne døren. Ellers ser området ikke ud til at være befærdet eller brugt i længere tid. Vi overnatter på klippeafsatsen.
Dag 240

Åbner den lille dør, og ser et lille bitte rum med et håndtag som vi siger skubber og hiver i. Først da vi ryster den, ligesom man siger goddag, sker der noget, en dyb rumlen, hele klippeafsatsen ryster, Garut hiver Laryngo og Radon ind i det lille rum. Da den værste rumlen er overstået kigger de ud, og ser en KÆMPE klippestykke som er skubbet ud på klippeafsatsen. Klippestykket bliver skubbet af en kæmpe skruestik. Porten fortsætter videre mod klippekanten – mon den stopper – næ! Skuestikken knækker da porten kommer ud over kanten, så bliver der helt stille. En kæmpe drøn lyder da porten lander for foden af bjerget 300 meter nede. Brødrene ser måbende til og de måber endnu mere da de vender sig om og kigger ind i hulen.

Vi bevæger os ind i grotten. Der er bebyggelse med døre og vinduer, gange med trapper op og ned. Der er tegn efter voldsom kamp. Gamle hestevogne potteskår, skeletter af mennesker og dværge de har rusten armor og laser. Gangen er 10-30 fod brede som fører til en masse døre. Brødrene gennemgår en stor del af området.

X         Købmandsforretning.
H         Hovedvejen som er brugt til
I           Vagtrum
Z          Stalde
AA       Opbevaringsrum med krukker og kister
FF (O) Templet
O         Kontor

De kommer til et område som Radon mener virker bekendt. Det viser sig at være et tempelområde for Moradin. Inde i midten er der et stort dybt hul, det skule efter signe være vejen til Moradin´s smedje.

Da vi bevæger os modsat hullet kommer der en dværg til syne. Det er en kriger med Warhammer siddende klar til brug. Selvsikker i sin sag kommer han frem mod os og vil have os med til de vise taner. Garut præsenterer sig selv og fortæller at de er eventyrer og er kommet til området pga. fortællingerne omkring kongeriget, det kongerige de gerne ser genopstår. Krigeren hedder Arman Karas. Han er på jagt efter sin halv-bror, Peak (Hakke) som bliver holdt til fange i denne del af området. Garut fortæller at de ikke har set nogen på deres vej ind igennem Nordporten.

Nordporten, byen her hedder Thoradin og området er i flere niveauer og hvert niveau har flere etager fortæller Arman, som fortæller om resten af området.

Når vi har hjulpet Arman med at finde sin halv-bror vil han tage os med til de vise taner, men det for vi jo at se.....