Dag
1 |
I
et tårn i Kaspanerne, sidder Garut sammen med sine brødre Laryngo
og Randon. Laryngo er den yngste i familien. Han er fighter og tårnet
de sidder i er hans. Randon er den ældste. Han er præst og hans
gud hedder Moradin. Tårnet ligger i et område, hvor der også bor
Orc’er. De bor bare dybere nede. Kaspanerne er et område, hvor
der er meget handel mellem elvere, mennesker og dværge. Området er
udsat for en del overfald fra Orc’erne. 1 extra healing + 50 GP
Det
banker svagt på døren. Stalddværgen åbner og en gammel mand
ligger halvt oppe af døren, hårdt såret. Han når lige at sige,
at hans søn er blevet overfaldet af nogle Orc’er og er blevet
bortført, inden han bliver bevidstløs. Det eneste kendetegn på sønner
er en grøn brillant ring.
Brødrene
drager nordpå for at lede efter spor fra sønnens bortførelse. De
går ned til byen, for at spørge en de plejer at handle med, om han
har nogle informationer. Han fortæller til gengæld, at han er
blevet truet til at købe mel med biller i. Han har nu destrueret
det hele. Han er blevet tvunget til at købe melet af to dværge,
som gik usselt klædt og gik endnu mindre i bad end normale dværge
gør, så det er sjældent. De to dværge er draget sydpå.
Brødrene
gik videre nordpå, hvor de selv havde set Orc’er vandre forbi. De
undersøgte stedet, men fandt intet, som kunne tyde på kamp eller
lign.
De
gik tilbage til handelsmanden, som ikke ville have dem til at
overnatte der. De gik derfor hjem igen til tårnet.
-1
flaske healing |
Dag
2
|
Tidligt
om morgenen drager brødrene sydpå for at lede efter de to dværge.
På den smalle bjergsti blev de overfaldet at nogle store Orc’er.
Specielt den ene er meget stor af en Orc at være, men de falder en
for en. Længere oppe er deres lejrplads. Det ser ud til at de har været
på patrulje i længere tid. 50 GP.
De
tre brødre er blevet såret efter kampen, så de beslutter at drage
tilbage til tårnet for at restituere.
|
Dag
3-7 |
Fra
dag 3 til dag 7 blev tilbragt med at pleje sår. |
Dag
8 |
Den
gammel mand har fået det bedre, men kan blive så længe han vil.
Han fortæller at hans navn er Eigil Stålfrakke og at hans søn
hedder Thorleif Stålfrakke.
Så
drager brødrene ud for at lede efter de to dværge. De går forbi
Orc’ernes lejrplads, de eneste der har været der er ådselsæderne.
Når de nu er i området vil de tage op til Skjoldsen, som er områdets
våbensmed. Han er specialiseret i våben og armor, pga. hans eget
armor engang under en kamp gik i baglås. Det er første gang de
skal derop.
100
meter derfra kunne de se to døre med 1et skjold på hver dør. Da
de kommer til pladsen foran dørene, kan de se at dørene er meget
store og de to skjolde er større end dem selv. Forsigtigt går de
frem mod dørene. 2 to hånds sværd, som sad i dørene begynder at
svæve mod dem. Måske er det en slags dørhammer, så når man slår
på
sværdene
vil dørene lukkes op, men nej. Sværdene går til angreb og efter
kort tid ligger Laryngo ned og er meget hårdt såret. Brødrene trækker
sig tilbage indtil sværdene gør ligeså. Laryngo får en flaske
healing og er (næsten) frisk igen. |
Dag
9 |
Dagen
blev tilbragt med at pleje sår. |
Dag
10 |
Dagen
bliver tilbragt med at pleje sår. |
Dag
11
|
Garut
går frem mod dørene igen, uden våben, men sværdene vil ikke lade
ham komme frem. Så tænker de i længere tid, og får en ide. Garut
og Laryngo går ikke længere frem end at sværdene ikke kommer imod
dem, og fra afstand begynder de at angribe sværdene med heavy
crossbows.
|
Dag
12
|
De
må til byen to gange for at købe pile, før sværdene var nedkæmpet.
De samler de gode pile op igen.
1.
gang - 20 GP + 100 pile & 2. gang - 50 pile + 20 pile
Alle
tre må nu skubbe hårdt til den ene dør, før den giver sig. En
stank uden lige møder dem. Dørene bliver åbnet helt og frisk luft
kommer ind i det store rum. Bagerst i rummet ses der en dør.
Stanken kunne forklares med de lig som ligger spredt overalt på
gulvet sammen med endnu flere våben omkring sig. Efter at have gået
lidt rundt, begynder våbnene at rejse sig fra jorden og svæve imod
dem samtidig med det lyder ”Vi vil dræbe jer!!”. Brødrene
skynder sig ud derfra. Det ser ud til at Skjoldsen´s værksted er
blevet overfaldet. At kæmpe mod ca. 30 sværd uden en person bag,
er lidt for stor en opgave, så brødrene vil hellere vende tilbage
senere. |
Dag
13
|
Brødrene
drager ned fra Skjoldsen, og videre sydpå. Det kan jo være at der
findes en anden indgang til Skjoldsen´s værksted?
Senere
på dagen oppe i bjergene kan de se en huleindgang, hvor der ligger
nogle store sten foran. De råber, for at høre om der er nogen
hjemme, - intet svar. En lang gang, høj nok til at dværgene kan gå
oprejst, fører dem ind til et rum, hvor en gang på modsatte side
fortsætter. I gangen er der en dobbeltdør. De åbner den lidt
uforsigtigt, og ned over dem falder en del tønder. De er fyldt med
mel og biller. De sætter selv en fælde op på tværs af gangen,
inden de fortsatte.
Længere
fremme er der to døre, - en på hver side af gangen. Begge er låst.
Garut forsøger at slå den ene op, med det resultat at en pil
bliver skudt ud af låsen. Låsen giver efter og de kan komme ind.
Umiddelbart er der intet i rummet, udover et tomt våbenstativ og en
feltseng, samt værktøj i det ene hjørne. Det samme sker med den
anden dør, men her blev Garut ramt af pilen. I dette rum er der det
samme som i rummer overfor. 1 sæk med værktøj.
|
2.
Del - Sød pige |
Dag
13 |
Begge
rum bliver undersøgt, under hver seng er der en kiste som
indeholder et antal guldstykker. Kisten tages med og længere nede i
grotten kommer de til en meget stort rum, hvor en ”kæmpe” står.
En
stor mekanisk model af solsystemet, kæmpe kugler i farvet metal
udgjorde planeterne, hvorpå en jernring sørgede for den rotation
som blev styret af et gearsystem inde i midten.
Solsystemet
er opbygget på underlaget i grotten med jorden som centrum,
derefter kom Merkur, Venus, Solen, Mars, Jupiter og til sidst
Saturn.
Inde
i midten stor to dværge, Radon kaster et Heat Metal mod den ene dværg
som skyder med Crossbow efter brødrene, Garut prøver at komme i
rummet, men Saturn rammer ham og kaster ham tilbage i gangen.
Endelig kommer Garut ind, lidt efter kommer Laryngo også ind. Radon
kaster Light i hoved på den anden dværg. Den dværg som har fået
et Heat Metal, får det frygteligt varmt i sin rustning og kæmper
med at få den af. Lidt efter er Laryngo og Garut inde ved de to dværge,
som bliver nedkæmpet. Radon slutter sig til sine brødre.
I
den modsatte side ser de nogle hoveder som titter frem fra en gang.
En familie, som brødrene straks tror er blevet holdt fanget af de
to brødre, men faderen, Holgram sagde at dværge havde været behjælpelig
med forskellige gerninger i grotten. Alle så hen på de døde dværge,
brødrene så på hinanden, det var helt sikkert de to dværge, som
havde solgt mel med biller i, samt andre forbrydelser. Deres tøj,
armor, våben og dem selv, var i en elendig stand, også stank de.
Holgram
præsenteret sin familie, hans kone og hans to døtre, Prudence og Patience. Det så ikke ud til at Radon og Garut hørte navne på døtrene,
for de var helt fortabt i deres skønhed. Pigerne fniste, men
skyndte sig at forbinde Garut. Holgram ville gerne have de to dværge
begravet og det blev de, ligene blev lagt udenfor grotten med nogle
sten ovenpå, også hurtigt ind igen.
Holgram,
som er Astrolog, fortalt at de havde slået sig ned her i grotten,
fordi hans udregninger viste at et kæmpemæssigt lyn ville ramme
jorden og dræbe alt og alle som ikke var i beskyttelse, dette ville
ske indenfor nogle måneder.
Brødrene
besluttede at de ville blive i tre dage. |
Dag
14-16
|
Dagene
gik med at forberede sig til de skulle af sted igen, samt undersøge
stedet. De fik talt det de havde i kisten, byttet
blev 500 GP.
Foran
døren indtil moderens værelse, var der en fælde som kunne klargøres
på få sekunder med en giftpil på. Dette blev forelagt familien,
som intet kendte til fælden, men familien blev også klar over at
de to dværge ikke havde helt rent mel i posen.
Da
de på 3. dagen skulle af sted sagde Garut at hvis de ville med var
de velkommen. Nej tak sagde faderen vi bliver her til ”uvejret”
er overstået. Pigerne bøjede hoved da Garut så hen på dem, de
var ikke her af egen fri vilje.
Da
brødrene kom udenfor og fik talt sammen, besluttet de at vende om,
for at overbevise Holgram om sine udregninger ikke kunne passe.
|
Dag
17 |
Efter
en længere tids snakken med Holgram sagde Radon at han gerne ville
gennemgå solsystemets udregningerne samme med Holgram. Han modtog
opfordringen og de to gik straks i gang med at dreje på solsystemet
samt gennemgå Holgrams notater og udregninger. De var helt væk. |
Dag
18 |
Der
gik ikke lang tid før Garut og Laryngo´s interesse i de søde
piger, blev mere alvorligt. Selv om der ikke blev lagt finger
imellem deres kærlighed, ænsede de andre intet, Holgram og Radon
havde for travlt med solsystemet. |
Dag
28 |
Efter
nogle dage sagde Radon til sine brødre, at han muligvis havde
fundet en fejl i Holgram´s udregninger. Det var her Garut og
Laryngo fortalte deres bror og deres ”fund”, som blev meget
forbavset, men kunne se en fordel som de kunne drage nytte af. |
Dag
48
|
En
dag kom Holgram og Radon ind til de andre, hvor de fortalte at Radon
havde fundet en fejl i Holgrams udregninger, som betød at der ikke
kom nogen katastrofe. Holgram var meget taknemmelig og gav Radon
nogle ædelsten (værdi 6000 GP) om hans døtre havde lavet samt
nogle guldkopper (værdi 1000 GP), som var nogle arvestykker. Radon
sagde tak, men sagde at hans brødre havde noget de gerne ville fortælle
faderen om. Garut rejste sig og gik hen til Patience, Laryngo rejste
sig også og gik hen til Prudence, hvorefter de sagde at de gerne
ville giftes med hans døtre. Forbavselsen var stor hos faderen,
moderen smilede lykkeligt. Radon gav sin belønning til Holgram som
medgift for døtrene fra sine brødre. Holgram så betænkelig ud og
sagde at medgiften ville koste Garut og Laryngo 10.000 GP hver, samt
fremvise borgen de skulle bo i. Derudover viste han jo ikke rigtig
hvem de var og hvad de stod for. Faderen havde talt.
Efter
fejlberegningens udfald var der ingen grund til at familien skulle
blive i grotten, så familien ville gerne tilbage til der klan ovre
på den anden side af bjerget. Brødrene tilbød at eskortere dem
gennem bjerget, det sagde familien sagde ja tak til.
Fra
brødrene mødte familien til de skulle drage over på den anden
side af bjerget er der gået 4 uger.
Turen
tilbage til over bjerget vil tage 1-2 uger.
|
Dag
49
|
1.
Rejsedag
Tidligt
om morgen begyndte rejsen. Da de slog lejr om aften, så de en
gruppe Orcer, krydse deres vej et godt stykke derfra.
|
Dag
50 |
2.
Rejsedag
Rejste
i et godt tempo. |
Dag
51 |
3.
Rejsedag
Sidste
på dagen kommer de til en grotte, som vil føre dem gennem
gangsystemer, hvor Orc´erne befinder sig. De slår lejr for natten.
|
Dag
52 |
4.
Rejsedag
Tidligt
næste morgen tager de ind i grotten. Et stykke inde begynder det af
lugte. Foran dem var gangen blokerede af en stenmur, de kunne høre
en mumlen, da de kom tættere på så de et lysskær bag muren,
muren var bygget for nylig, det var en vagtpost. Bag muren kunne de
høre en snorken, vagtposten sov. Familien beskyttede sig med
skjolde, hvis nu… Radon gjorde sig klar, mens Garut og Laryngo
sneg sig frem mode den sovende vagtpost som hurtigt og effektivt
blev likvideret, men de andre Orcer hørte det og kom frem bag nogle
store sten. De seks Orcer måtte de lade livet, en efter en, selv om
den sidste prøvede at flygte. (6 GP + 18 SP). |
Dag
53 |
5.
Rejsedag
Rejsen
fortsatte, de gik langs en stor underjordisk flod som de senere
fortsatte over. Da de slog lejr, hørte de en gruppe Orcer komme
imod dem. De slørede sig og gjorde klar, patruljen var mellem 20 og
50 Orcer. |
Dag
54 |
6.
Rejsedag 6
8
orcer måtte lade livet dem morgen (16 GP).
Holgram
tegnede et kort, over den rute de skulle her til morgen, for
indenfor nogle få timer vil de komme til det farligste sted på
hele ruten. De skulle havde den sidste gang på venstre side, inde
de kom til enden af gangen, dernede, for ende af gangen var gangen
spærret, med en mur, hvorfra der var stor sandsynlighed, for at der
ville være vagtposter. Da de nærmer sig det sidste stykke, kan de
høre et horn bag fra, de var blevet opdaget. Nu gik det hurtigt,
deres små ben gik som trommestikker, fuld fart.
Ved
den sidste gang, løb Garut foran gangen for at dække for
eventuelle angreb, så de andre kunne løbe i sikkerhed. Prudence
blev ramt, hårdt sårede fortsatte hun sit løb ind i gangen. Garut
så det ikke. De andre løb ind i gangen Laryngo forfulgt af Radon, Patience, Prudence, moderen og Holgram. Garut skulle sidst ind i
gangen, da han begyndte at løbe ind i gangen blev han ramt i ryggen
af forfølgerne. Garut råbte frem mod de andre ”Løb, jeg
bliver”. ”Åhh, han er så modig” sagde Patience, mens hun løb,
med pilen som sad godt fast i hendes krop.
Garut
kæmpede som gal, han var lang bedre end sine modstandere, det var næsten
for nemt. En enkelt Orc, var bedre end de andre, han stod op i 2
omgange, men ligesom de foregående og de efterfølgende Orcer,
faldt han for Garut Battle Axe. 15 Orcer faldt, den 16. i rækken tøvede
lidt med at angribe, Garut´s angrebs hyl, skræmte ham så meget at
han løb sin vej. En stor skikkelse kom langsom frem mod Garut,
denne gang var det Garut´s tur til at blive bange. Med en stønnen
og savlen bag sig, benede han af sted. Efter en time løb, fangede
han de andre. De var glade for at se ham, kort efter faldt Patience om i hans arme, Laryngo hjalp med at bære hende. De fandt et sted
hvor de kunne forsvare sig, her lagde de sig til at hvile. Patience pil blev hevet ud og Prudence forbandt såret. Laryngo og Garut´s
Heavy Crossbow blev klargjort inden de lagde sig. Laryngo startede
med at have vagt. |
Dag
55 |
Rejsedag
7
Efter
nogle time kunne han høre noget nærme sig, Laryngo vækkede de
andre, de gjorde sig klar til kamp. Det monster som kom imod dem var
en ”Trold” skarpe klør og et væmmeligt bid, som Laryngo fik at
mærke. Trolden måtte ned og ligge og den fik nådes stødet,
troede de…Garut huggede sværdet i den, NU er den færdig, men
igen… den bevægede sig. Ingen af den havde kæmpet mod en trold før,
så nu var gode råd dyre, de prøvede at hugge hoved af, skære
hjertet ud, men hver gang heles sårene. Radon fyrede nogle spells
af…det sidste spell gjorde lykke, Prudence Flame, Trolden begyndte
at brænde, det kunne den ikke tåle, nu rejser den sig aldrig igen.
Patience
har fået det bedre, så de pakkede og fortsatte rejsen. |
Dag
56 |
8.
Rejsedag
Efter
nogle timer kunne de lugte noget - frisk luft, se noget skarpt –
solen, de havde gennemført rejsen gennem bjerget.
Lidt
senere kommer de til dværgelandsbyen. |
3.
Del - Vejen til ægteskab |
Dag
56 |
Fremme
i Hulgrams Klan, bliver gruppen healet, for de sår de har pådraget
sig under rejsen. Det tager 3 dage. |
Dag
57 |
Garuts
første del af aftalen med Holgram, om hans datters hånd er nu
overstået så de sætter sig til forhandlingsbordet, for Holgram
vil have en medgift på 50.000 GP (fem-ti-tusind guldstykker) samt
sikre sin datter ved at Garut har et stort og sikkert hjem. Det er
en aftale og Holgram holder en
forlovelsesfest for turtelduerne, festen være i 5 dage + 1
dag til at hvile ud i. |
Dag
58 |
Garut
handler heavy quarrel´s ind i store mængder, samt :
-
2
flasker healing á 2d8+2 HP á 200 GP
-
1
flaske extra healing á 1d8 – 1d8 – 1d8 HP á 400 GP
-
1
flaske Super Heroisme levels*2 -
dog max 6 levels + 4 levels, 3d10+2 HP, duration 5-30
rounds á 450 GP
-
1
flaske Levitation – Wizard spell – kan løfte/sænke 600 lbs
á 250 GP
-
1
flaske Speed - *2 på alt – duration 5d4 - ved indtagelse
bliver man 1 år ældre á 200 GP
- 1
flaske Vitality – bruges ved meget mangel på søvn m.v. –
HP á 300 GP
|
Dag
59 |
Laryngo,
Radon og Garut siger farvel til alle og specielt til pigerne, de vælger
samme vej tilbage, nu skal de se hvad der er sket med Skjoldsen. Ved
indgangen til hulen slår de lejr.
|
Dag
60 |
Et
stykke inde, kan de lugte trolde, lugten kommer fra en sidetunnel.
De vælger at angribe, det samme gør Gnolls. Radon kaster Spiritual
Hammer og Garut smider sit magiske sværd, for at bruge et andet. 1
Gnoll kaster sig efter sværdet og de andre falder én efter én,
incl. Laryngo, som bliver så hårdt såret at han ikke kan kæmpe
de næste 7 dage. Garut tager jagten op efter sit sværd og vinder
det tilbage. De finder 34 GP.
De
finder et godt skjulested hvor de hviler ud og Laryngo får 1 x
Healing.
|
Dag
61 |
Da
de har gået en ½ dag, kommer de frem til det sted, hvor de ved der
er en vagtpost. Vagtposten er ikke lige til at angribe, og de skal
heldigvis den anden vej, men forbi. De går lidt tilbage, hvor de
finder et skjulested, sporene efter dem bliver slettet.
De
lægger sig til at hvile.
Om
natten bliver de forstyrret, de kan ane 3-4 trolde, de har fundet
nogle spor. Garut og Laryngo´s Heavy Crossbow ligger klar til at
affyre. Laryngo kaster olie imod dem, Garut skyder med Heavy
Crossbow og Radon kaster en Flame mod olien. Hurtigt falder
troldene. De har kun 6 GP. Efter oprydningen, lægger sig tilbage og
hviler. |
Dag
62 |
Hvile |
Dag
63 |
Så
skal den sidste del af turen tilbagelægges. De kommer forbi den 1.
vagtpost men ved den 2. vagtpost er der aktivitet.
Et overraskelsesangreb med olie, ild og pile. Vagterne forsvarer sig
godt og brødrene kæmper skidt. Da alle vagtposterne ligger ned
ligger Laryngo og Radon også på jorden, de får 1x Healing samt 1
x Extra Healing. De finder 31 GP. Garut bliver støttepind for sine
brødre. De slå lejr ved Skjoldsen indgang. |
Dag
64 |
De
hviler i 2 dage mere. |
Dag
67 |
De
går tilbage til Laryngo´s tårn for at hvile rigtig ud. Den gammel
mand er gået.
De
hviler i 9 dage. |
Dag
76 |
De
går til Skjoldsen og slår lejr. |
Dag
77 |
De
får åbnede portene og denne gang stinker der af mugne mumier og råddent
køb.
Radon
kaster Detect Evil uden reaktion.
Warhammer,
spyd, morningstar m.m. begynder at svæve mod hinanden og nogle
smelter sammen, og angriber hvilket bevirker at Garut bliver ramt og
da han kommer ud, skal han ligge på rygge i 12 dage. |
Dag
99 |
Radon
kaster Bless+Prayer+Spirituel Hammer, Radon skyder med Heavy
Crossbow og Garut går igen ind i grotten. Kampen bliver hård og
kort. De får lagt 3 af de 30 våben ned, da Garut trækker sig
tilbage, da han har fået 48 HP.
Helst
tilbage til Laryngo´s tårn.
Tiden
er også inde, for at tage andre midler i brug, så de tager tilbage
til eget område, hvor får hvilet. |
Dag
100-116 |
De
tager på besøg hos Huron, som er 12. level præst (high priest).
De fortæller alt det de har oplevet hos Skjoldsen samt deres
endelig mål, som er at tilbageerobre det tabte bjergområde.
Huron
har et 15. level scroll som er specielt, det indeholder :
-
Dispel
Magic
-
Cure
Serious Wounds
Det
køber de for 700 GP samt 3 alm Dispel Magic scroll´s á 300 GP.
Priserne er en meget specielle, som Huron kun giver pga. formålet.
Brødrene
besøger deres far og mor, og er begejstret og forbavset da Garut
fortæller om Patience, som han har forlovet sig med.
De
henter alle scroll´s hos Huron. |
Dag
117 |
Endnu
en gang tager de tilbage til Skjoldsen. Da de ankommer til
Skjoldsens grotte, kan de se der har været nogen, et nyere bål
samt friske spor afslører de nyankomne. De undersøger området og
finder et sted hvor der er blevet gravet i jorden. Et menneske er
blevet begravet i sine klæder, uden tvivl efter mødet med
Skjoldsens ”forsvar”. Han bliver pænt dækket til igen.
Inde
i grotten ligger en magiker tæt på midten, der er også blevet
nedlagt et magisk våben.
De
gør sig klar til kamp, Radon kaster Bless – Prayer, Garut går
ind i grotten og bliver igen angrebet af de svævende våben. Garut
trækker sig langsomt tilbage – Radon læser Dispel Magic og 14 våben
falder til jorden. Radon læser endnu et scroll – og resten af våbnene
falder til jorden.
-
6
stk. Warhammer
-
6 stk. Long
Sword
-
6 stk. Two
Handed Sword
-
6
stk. Spear
-
6
stk. Morning Star
Disse
våben er meget anderledes end de andre som ligger rundt om i smedjen, de er også anderledes at
håndtere, nemmere på en måde !!
På
magikeren finder de 1 kappe, 1 Spell Book og 1 Wand.
De
henter alle deres ting indenfor, hvor de begynder en grundig undersøgelse
af rummet. |
Dag
123 |
6
dage senere
Foruden
de ”magiske” våben finder de :
-
54
stk. Warhammer
-
54 stk. Long
Sword
-
54 stk. Two
Handed Sword
-
54 stk. Spear
-
54 stk. Morning
Star
Alt
dette skal fragtes til Laryngo´s tårn, det tager sin tid.
Dyrene
bliver læsset og de kommer sikkert frem og tilbage – 3 gange skal
de tilbage for at hente våben. |
Dag
125 |
Fragten
er veloverstået og turen er nu kommet til den dobbeltdør der fører
videre ind i grotten.
Da
de får åbnet dørene, står de et rum på samme størrelse som det
første.
Igen
ligger der mumie lig overalt, men her er ingen våben.
I
denne hal blev der fremstillet armor......og nogen af dem bevæger
sig mens de fortæller at de skal forsvinde fra grotten eller de vil
blive slået ihjel. De svarer ikke på Garuts spørgsmål vedr.
Skjoldsen eller lign.
Radon´s
Dispel Magic virker formidabelt, for efter oplæsningen falder alle
8 armor til jorden.
Området
bliver undersøgt....grundigt. |
Dag
129 |
Der
blev fundet :
-
25
stk. Skjolde
-
10 stk. Banded
Mail
-
15
stk. Chain Mail
Af
svævende armor blev der fundet :
-
1 stk. Full Plate
– Human
-
1 stk. Plate
Mail – Human
-
1 stk. Plate
Mail – Dwarf
-
1 stk. Banded
Mail – Human
-
1 stk. Chain
Mail – Dwarf
-
1 stk. Chain
Mail – Elver
-
2 stk. Skjolde – small
Samt
en dobbeltdør.
Armor
bliver læsset og fragtet til Laryngos tårn. |
Dag
133 |
Transporten
gik smertefrit og brødrene er nu klar til at forcerer den næste dør.
Rummet
har samme størrelse som de 2 andre, med dette er blevet brugt til
beboelse. For ende er der igen en dobbeltdør. Herinde endnu en rum
på samme størrelse, men dette ligner en balsal, der er ingenting
– på nær de 2 statueligne fighter, over hver af dem brænder en
fakkel og imellem faklerne ligger et lig på et stort skjold.
De
går hen mod liget og de 2 statuer bevæger sig frem mod dem. Brødrene
standser op og statuerne standser også, de hilser siger at de er
Skjoldsen´s beskytter. De har åbenbart ikke udført deres job godt
nok, for det må være ham som ligger på skjoldet.
De
forlader lokalet og begynder at undersøge beboelserne – intet spændende. |
Dag
135 |
De
beslutter sig at hente Skjoldsen ud fra rummet, så han kan få en
ordentlig begravelse. Men statuerne er fast besluttet på at
beskyttet en død mand.
Ping
– pong og Garut har fået 59 skader på 2 slag AAAVVVVV.
Radon
og Laryngo ser at Skjoldsen har en Warhammer og en Battle Axe i sine
hænder.
Nu
er gode råd dyre, de tager tilbage til Laryngo´s tårn. |
Dag
136 |
De
tager 2 Long Sword, 2 Two Handed Sword, 2 Plate Mail, 1 Full Plate
Mail, Wand, Spell Book og kappen med til en menneskeby, hvor de kan
få identificeret tingene.
I
menneskebyen finder de en magiker som, mod betaling, hjælper med at
identificerer tingene. På nær kappen er det hele magisk.
Wand of enemy detection
– kan se om nogen vil angribe indenfor 60 fod - Kodeord ”Ifkar”.
De
andre våben/armor er +1, derudover kan han fortælle at magien
kommer fra samme sted.
|
Dag
137 |
De
har overnattet på en kro og ved solopgang tager de tilbage. |
Dag
138 |
Tager
op til Skjoldsen – øh, hvorfor !!!??? Garut er seriøse skader,
han kan ikke kæmpe, endnu. |
Dag
139 |
Tilbage
til Laryngo´s tårn, hvor de hviler i 17 dage.
Huron
syntes også at Skjoldsen skal have en ordentlig begravelse.
|
Dag
156 |
Så
tager de op til Skjoldsen, fast besluttet på at fuldfører deres
mission.
De
er nu udstyret med magiske våben, armor og skjolde. Garut vil ned
til Skoldsen, han har jo nogle våben i hænderne, han kommer forbi
statuerne og får fat i Battle Axen, som han straks bruger mod ene
statue og lidt efter ligger den ned. Den anden statue har slået
lejr foran døren, så Garut ikke kan komme ud.
Laryngo
og Radon angriber statuen, den tager tydeligvis skader, men ikke
nok, for den vender sig om og rammer Laryngo med 29 skader – UGH
– DUMP – Laryngo er færdig. Garut har taget for mange skader
til at kæmpe mere, han skal forbi statuen helst uden at blive ramt.
Da garut løber forbi statuen, griber Radon griber fat i Laryngo´s
krave og hiver ham væk. Garut bliver ramt og Radon må frem igen
for at hive Garut væk, han undgår slaget fra statuen. Radon laver
en nødplads hvor han hælder den specielle flaske med 2 potions i
– Dispel Magic og Cure Serious Wounds, som giver HP pr. 4. time.
Laryngo får det sidste Extra Healing og kommer senere på benene. |
Dag
173 |
Fuld
kampklar – nu skal den statue ned med nakken. Garut slår først
og hårdt nok til at statuen falder. Skjoldsens bliver samlet i en sæk
og resten af området bliver undersøgt. |
Dag
177 |
I
smedjen finder de juveler til en værdi af 100.000 GP.
De
tager veltilfredse tilbage til klanen og opsøger Huron, som gør
meget store øjne, for Skjoldsen´s våben og skjold er så flotte
at de kun er en konge værdig.
-
Battle
Axe +3
-
Warhammer
+3
-
Skjold
+5
Huron
får 1000 GP for at få identificeret disse kongelige våben. Han
tilbyder også at gemme dem, så Garut kan bruge når han bliver dem
værdig. |
Efterord |
Da
Garut er erobreren af Skjoldsens grotter bliver han ejeren af dette.
50.000 GP bliver givet til ”svigerfar” de resterende bliver
brugt på istandsættelse af grotterne, som bliver lidt overrasket
og det gik så hurtigt.
Garut
tilbyder arbejde til 50 Warrior´s
fra klanen. Lønnen er våben, armor, kost og logi. Der
bliver sendt 2 mand over til Hulgram´s klan, for at blive bedre til
at lave våben og armor.
- Grotte 1: Våben-smedje
- Grotte 2: Armor-smedje
- Grotte 3: Beboelse
- Grotte 4: Festsal
|
4.
Del - Nord Porten |
Intro |
Kaspanerne
bebos af dværge, elvere og mennesker. Dværgene, som typisk er hill
dwarfs, bor ved foden af bjergene i de høje bakker. Elverne bor på
den vestlige side af bjergkæden i de store skove. Menneskene holder
til øst for bjergene på den modsatte side. Det er svært at færdes
på tværs af bjergkæden. Bjergsiderne rejser sig lodret og vejret
er barsk med sne og stærk vind året rundt. Kun få vover at finde
vej igennem denne labyrint af bjergtinder. Fordums tiders storhed
kan endnu ses i området. Fra dengang hvor der var en livlig trafik
mellem elverfolk og mennesker igennem dværgenes kongerige, Thorbardin.
Ruiner af borge og byer ligger rundt omkring og vidner om den tid,
som nu ligger over 500 år tilbage. Byen Meltaus
ligger tæt ved Laryngos tårn har været væsentlig større end den
er nu. Der er rester af et havneanlæg ved floden, som viser at
lavbundede skibe må have landet her med varer, gods og rejsende.
Det sker kun sjældent nu.
Hvad skete der? Legenderne taler om en krig imellem trolde og dværge,
men også frænder imellem. Der blev skabt et fjendskab i mellem dværgene
under bjerget og de omkringliggende riger. Portene til dværgenes
underjordiske rige blev lukket og rigerne adskilt.
Garut
er af hill dwarf slægt. Dumbarton klanen rækker langt tilbage i
tiden og har boet i Akeron
og Kaspanerne så langt tilbage som nogen husker i familien. Det
siges, at de engang stod i tæt forbindelse med dværgekonger.
Laryngos tårn (tegning)
menes at være
et gammelt vagt tårn, som har gået i arv i familien.
Stuen
-
Spisekøkken
-
Stald
-
Værelse
-
Værelse
-
Opholdsrum
-
Værelse
1.
sal
-
Løbegang
med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede
-
Værelse
2.
sal
-
Løbegang
med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede
-
Værelse
3.
sal
-
Løbegang
med tremmer for skydeskårene, samt skodder der er haspede
-
Fængsel
I
området omkring tårnet findes:
- Landsbyen
Meltaus ligger en
kort vej nordpå gennem bakker.
Ca. 2 time ~ 3-4 miles
- Orcernes
gamle lejrplads er sydøst på i bjergene.
Ca. 2 timer gennem bjergterræn ~ 3-4 miles
- Skjoldsens
hule ligger sydpå og sydligere end orcernes lejrplads.
Ca. 5 timer ~ 5-6 miles
- Holgram’s
hule ligger lidt længere sydpå end Skjoldsen hule oppe i
bjergene.
Ca. 6 timer ~ 6-7 miles
Inden
Garut rejser til sit bryllup går han hulerne igennem igen. I
Skjoldsens gamle hule finder Garut et gammelt kort. Det ligger godt
gemt af vejen i et hemmeligt rum. Kortet må være lavet af en
dværg, for titlen er skrevet med dværgeruner og der står ”Nordporten”.
Det viser et område med en flod, som har sit udspring for foden af
nogle bjerge. Floden gennemløber en skov først mod nordvest og
derefter vest. Kortet viser veje og byer. Der er en port markeret på
kortet sydøst for flodens udspring. Kortet er meget gammelt, over
500 år, og viser sikkert byer og veje som ikke findes mere.
|
Noter |
Huron
er klanleder for Torunn-klanen, han er 12 level præst og er lidt
magiker men hvor meget ved jeg ikke. Han bor i området ved
Dumbarton. Hulgram er kommende svigerfar. Jeg tilhører klanen
Dumbarton.
|
Dag
185-197 |
Da
pengene er givet til Hulgram bliver brylluppet sat i gang. Brødrene
bliver i nogle dage inden de rejser tilbage.
|
Dag
198 – 204
|
Rejser
uden problemer og kommer hjem.
|
Dag
205 – 214
|
I
Garuts nye hjem, Skjoldsens gamle hjem, finde jeg et kort i et
hemmeligt rum.
Kortet
er meget gammelt og der står skrevet med dværgeruner
”Nordporten”. Kortet må være lavet af en dværg. Men hvem?
Kortet
viser hvor Nordporten skulle være. Den skulle ligge umiddelbart i
forlængelsen, hvor udspringet af en flod. Floden løber mod NV og
derefter V. Garut kender stedet fra andre kort, men har aldrig været
i det område.
|
Dag
215
|
Garut
pakker det sidste, det er hans sidste rejse som ungkarl. Hans forældre
og brødrene er klar. Familien begynder den 8 dage lange rejse.
|
Dag
216
|
Rejsen
fortsætter uden problemer.
|
Dag
217
|
De
kommer til grotten uden problemer.
|
Dag
218
|
Under
bjerget og kommer frem
til orc, frempost – ingen orc´er , så ingen problemer.
|
Dag
219
|
Turen
fortsætter under bjerget og uden problemer
.
|
Dag
220
|
Radon
mener vi skal bruge noget tid på at finde en alternativ rute. Ruten
der ligger fremme går lige forbi porten til orc´erne. Vi finder en
smutvej, det er ikke fordi vi kommer hurtigere frem til et kendt område
efter porten eller fordi den er nemmere, men den er sikre end en
anden vej, så rejsetiden er den samme men mindre farlig.
|
Dag
221
|
Den
sidste hele dag under bjerget går også uden problemer
.
|
Dag
222
|
Kommer
ud af bjerget og frem til landsbyen, hvor vi bliver modtaget af
pigerne og resten af familien.
|
Dag
223
|
Der
skal gå et par dage inden selve brylluppet løber af staben. Så
der bliver udvekslet historier og andet snak mellem alle partnerne.
Dværgekongerne
boede under bjergene, og kongeriget hed Thorbadin og deres tilholdssted
er nu ukendt.
De
krige der var på det tidspunkt, kom fra mange fronter, der var orc
mod trolde, der kom hærer fra Lothien, mest mennesker, som stjal
guld og ædelstene.
Der
findes mange forskellige dværgeracer, men der e kun en race i området
hvor Garut bor. Mountaindværgene væk fra området.
-
Hilldwarf:
Lever mest i
lidt under bjerget og over på bjerget
-
Mountaindwarf:
Lever dybt
under bjergene 4-4½ fod høj lysere i hud og hår end
hilldwarf. Anses for at være konger, da de andre racer kommer
herfra, mener de selv og måske er det rigtigt.
-
Deepdwarf:
Bor endnu dybere
nede, de er meget fastlåst deres meninger 4-4½ fod høje,
magre, huden er rødlig, store lyseblå øjne, hår er lys rød
til lysblondt. Kontakt til verdenen udenfor går gennem
Mountaindværgene.
-
Duergar
dwarf: Også
kaldet Grådværge, de er onde der bor under jorden. Både mænd
og kvinder er skaldet, de går sjusket klædt. De er gode til at
kamuflerer sig mod sten. De går i krig mod de andre dværge og
allierer sig med andre væsner. Laduguer er deres gud, som er
uden glæde og krævende på arbejde og hårdt slid.
-
Derrodværge:
De er dværgeligne.
De er små og onde, blåhvid runde udstående øjne uden iris og
pupil. Håret er hvidt og groft. Skægget er mustage. De skulle
være onde væsner der er genereret enten fra menneske eller dværge.
Medium størrelse. De er ondskabsfuld og sindssyge, deres fanger
bruger de som slaver, som de torturerer indtil de dør, specielt
mennesker.
-
Gullydvæge:
Komiske og
dumme, fjollede, lugter. Tosse, beskedne, mindreværdige. De er
ikke til at stole på hvis de får en besked, for de har andre
ting i hoved.
Der
blev lavet en aftale mellem dværgene, elverne og menneskene der
boede i området, at de kunne søge tilflugt i byen Thorbardin, hvis
det blev nødvendigt. Da dette blev nødvendigt, blev de alle afvist
ved porten. De prøve at kæmpe sig ind gennem porten, men kunne
ikke trænge ind. Ifølge fortællingen skulle det være mountaindværge
der holdt de andre ude.
|
Dag
226 |
Så
er dagen inde til bryllupperne, for Laryngo skulle også giftes.
Der
kom gæster fra nær og fjern, så der var rigeligt at skåle med,
og det blev der i en hel uge. Tak skæbne for nogle tømmermænd der
kunne komme ud af det.
Undervejs
i festen fortæller Radon om den nye vej vi har fundet. Alle bliver
glade, den bliver straks døbt ”Dumbartonvejen”.
Ugen
har været hård, og de nye koner går rundt med smil på læben,
hvad mon de har lavet med deres nye mænd. Hmmm...... Det er her
CENSUREN træder ind.
|
Dag
232
|
Patience
spørger Garut om kortet, han ser forundret på hende, for han har
da ikke fortalt hende om kortet, eller har han..... Garut kan ikke
helt huske dagene fra hinanden og slet ikke om brylluppet varede 5
eller 6 dage. Det må være maden der var noget galt med, for mjøden
fejlede intet, det havde de konstateret mange gange.
De
kunne også være at hun havde set kortet, men igen må der havde været
noget med maden.
Hun
fik besked om kortet, det sagde hende ikke noget. Svigerfar fik også
kortet at se.
|
Dag
233
|
Kortet
ses igennem igen og der udveksles krøniker om krigene der lukkede
portene til kogeriget. Patience mener det er en god ide at tage af
sted nu, så hun kan blive hos sine forældre imens.
|
Dag
234
|
Rejser
mod nord
Marchordre,
Garut (fighter) – Radon (præst) – Laryngo (fighter). Ved
skovkanten overnatter de. Vagtorden, Radon– Garut– Laryngo
|
Dag
235
|
Fortsætter
rejsen og overnatter.
|
Dag
236
|
Fortsætter
rejsen og overnatter.
|
Dag
237
|
Fortsætter
rejsen og kommer til floden og overnatter ved floden.
|
Dag
238
|
Fortsætter
rejsen øst ind gennem skoven 10-12 timer og frem til flodudspringet
hvor de overnatter.
Under
Garut´s vagt ser han en
skikkelse – menneskeligne, slank, ikke så høj, som står i
skovkanten. Da Laryngo skal holde vagt, får han besked om
skikkelsen, som han observerer.
|
Dag
239
|
Om
morgnen ser vi det er en elver som kigger på os, og der er flere
bagved. Garut hilser og går imod ham. De mødes. Elverne hedder
Elfang, han er ikke helt venlig. Han siger bestemt at når vi
forlader området igen, skal vi gå ad samme vej som vi kom ad.
Vi
fortsætter op ad den stejle klippe indtil vi kommer til en
klippeafsats. Klippevæggen som vi står op ad, rager 150 meter op.
Klippeafsatsen har været større, da vi kan se dele er styrtet ned.
Vi er nu 300 meter over
skove.
Vi
kigger på kortet, det skulle være her at Nordporten
skulle være. Efter en del søgen, ser vi nogle slidmærker, de strækker
sig over 60 fod i bredden,
en port af den størrelse burde kunne ses. Vi leder efter noget der
kan åbne porten. Sidst på dagen finder vi en lille dør, som
sidder helt ude i siden ved et smalt pas. Døren er er 2 fod bred.
Vi venter til i morgen med at åbne døren. Ellers ser området ikke
ud til at være befærdet eller brugt i længere tid. Vi overnatter
på klippeafsatsen.
|
Dag
240 |
Åbner
den lille dør, og ser et lille bitte rum med et håndtag som vi
siger skubber og hiver i. Først da vi ryster den, ligesom man siger
goddag, sker der noget, en dyb rumlen, hele klippeafsatsen ryster,
Garut hiver Laryngo og Radon ind i det lille rum. Da den værste
rumlen er overstået kigger de ud, og ser en KÆMPE klippestykke som
er skubbet ud på klippeafsatsen. Klippestykket bliver skubbet af en
kæmpe skruestik. Porten fortsætter videre mod klippekanten – mon
den stopper – næ! Skuestikken knækker da porten kommer ud over
kanten, så bliver der helt stille. En kæmpe drøn lyder da porten
lander for foden af bjerget 300 meter nede. Brødrene ser måbende
til og de måber endnu mere da de vender sig om og kigger ind i
hulen.
Vi
bevæger os ind i grotten. Der er bebyggelse med døre og vinduer,
gange med trapper op og ned. Der er tegn efter voldsom kamp. Gamle
hestevogne potteskår, skeletter af mennesker og dværge de har
rusten armor og laser. Gangen er 10-30 fod brede som fører til en
masse døre. Brødrene gennemgår en stor del af området.
X
Købmandsforretning.
H
Hovedvejen som er brugt til
I
Vagtrum
Z
Stalde
AA
Opbevaringsrum med krukker og kister
FF (O) Templet
O
Kontor
De kommer til et område som Radon mener virker bekendt. Det viser
sig at være et tempelområde for Moradin. Inde i midten er der et
stort dybt hul, det skule efter signe være vejen til Moradin´s smedje.
Da
vi bevæger os modsat hullet kommer der en dværg til syne. Det er
en kriger med Warhammer siddende klar til brug. Selvsikker i sin sag
kommer han frem mod os og vil have os med til de vise taner. Garut
præsenterer sig selv og fortæller at de er eventyrer og er kommet
til området pga. fortællingerne omkring kongeriget, det kongerige
de gerne ser genopstår.
Krigeren
hedder Arman Karas. Han er på jagt efter sin halv-bror, Peak
(Hakke) som bliver holdt til fange i denne del af området.
Garut
fortæller at de ikke har set nogen på deres vej ind igennem Nordporten.
Nordporten,
byen her hedder Thoradin og området er i flere niveauer og hvert
niveau har flere etager fortæller Arman, som fortæller om resten
af området.
Når
vi har hjulpet Arman med at finde sin halv-bror vil han tage os med
til de vise taner, men det for vi jo at se.....
|
|