Pedrous
Dimus Pedrous
er fra landet Alkmaar. Han er født og opvokset i fiskerbyen Dibruk, som
ligger ved mundingen af floden Yser. Her har hans familie gennem 10
generationer drevet en færge og en kro. Faderen Tadrous driver forretning
med en hård og meget dygtig hånd, og familien er velstående. Pius,
som er Pedrous' ældste bror, er bestemt til at overtage faderens plads,
og har uden tvivl evnerne til det. Vapnor er Pedrous' næstældste bror,
og skal overtage farbror Erasmus' skib, for han er barnløs. Pedrous er
den tredje og yngste søn af Huset Dimus, og hans fremtid er endnu ikke
bestemt, men Tadrous overvejer at sende sin søn i tjeneste hos Kongen af
Alkmaar. Pedrous
har siden barnsben arbejdet fast på færgen "Bølgen" I
Tadrous' køkken er der en ejendommelig kok. Han hedder Ikon, og mangler
det venstre øre, som er blevet skåret af. Han er skallet og bærer en
guldring i sit øre. Han påstår hårdnakket, at han har været kok has
Kongen af Lothien i hele 10 år. Ingen tror på ham, for han er Lothaner,
men det er sandt at han laver mad, som er en fyrste værdig. Folk kommer
viden fra blot for at smage hans kulinariske mesterværker. Pedrous har lært
mangt og meget af Ikon, og er blevet en ypperlig kok. Pedrous
har altid elsket de aftener, hvor der var fremmede, som kunne fortælle om
verdener langt borte. De fyldte ham med en længsel efter at opleve
eventyr. Da
Pedrous var 14 år gammel, kom der en elver til Dibruk. Det var den første
man havde set i mindst 20 år. Pedrous havde jo aldrig set sådan en før,
og spurgte ham straks ud om alt mellem himmel og jord. Men det eneste
elveren fortalte ham var, at han hed Klarvan og at han kom nordfra, -
intet andet. Elveren blev i landsbyen i 3 år, og lærte Pedrous en masse
ting, der kunne blive nyttigt på en eventyrrejse. (F.eks. at lave lejrbål).
Pedrous blev især god til at lave flitsbuer, og kan lave en bue, som
enhver almindelig bue mager ville misunde. En
dag fortæller Tadrous, at Pedrous snart skal i tjeneste hos krigeren Akslu.
Tadrous mener, at Klarvan har lært Pedrous, hvad der er nødvendigt i det
fremtidige job, så det er forsvarligt at sende ham af sted. Akslu er på
vej til byen Visla i landet Harkun, for at hente en præstinde og føre
hende til byen ,Tarnis i Lothien. Akslu er en grumt udseende mand, og hans
fire følgesvende ser ikke bedre ud. Men tanken om at komme på eventyr
overskygger alt andet hos Pedrous, som uden at kny går ombord i Akslus
skib, og sejler mod Visla, hvor præstinden skal hentes.
|
Iridacae
Florentina Iridia
eller Iris, som hun også kaldes, har boet i gudernes hus hele sit 1iv. I
hvert tilfælde så langt tilbage, som hun selv kan huske. Men den gamle
præstinde Umpril, kan berette om hendes herkomst. Hendes
mor er Aigina Lothorin, og hendes far er Northalain Sølverain. Iridia,
deres første fødte, kom til verden langt borte på en stor ø. Herfra
tog hendes stamme mod øst over havet for at finde et fredeligere sted at
bo. Rejsen
var lang og farefuld, og Iridia og hendes mor og far var blandt de få der
nåede frem. De var kommet til landet Nejala, og besluttede at blive der. Men
de havde næppe bygget en ny landsby, før stammen blev overfaldet af
krigeriske folk der dræbte alle. Kun Aigina slap bort med sit lille barn.
Hun flygtede langt ind i skoven, for at undgå sine forfølgere, og håbede
der at møde nogle elvere, som ville give hende ly. Hendes søgen var forgæves,
og hun byggede et lille læskur. Der levede de fredeligt at stykke tid,
men en nat blev de overfaldet af en trold. Aigina dræbte den med sin
daggert, men var selv så hårdt såret efter den voldsomme kamp, at hun
faldt om. Heldigvis kom nogle elvere forbi. De havde jagtet trolden, og
kunne høre kamplarmen på lang afstand. Elverne
tog dem begge med tilbage til deres by, som lå mange mil borte. Her forsøgte
de at hjælpe Aigina, men det var forgæves. Ældsterådet bestemte da, at
Agonar og hans kone Sinda skulle tage sig af barnet, hvis moderen skulle dø.
Aigina kæmpede i mange dage, før hun gav op, og sov hen. Forinden havde
hun fortalt Sinda om sin familie og sig selv. Sinda lovede at fortælle
Iridia om hendes herkomst når hun blev gammel nok, og bringe hende til
fredelige mennesker, der ville passe på hende. Det eneste Aigina efterlod
sin datter, var den gamle daggert med skæfte som en springende panter. Agonar
og Sinda begav sig mod øst, med den lille Iridia. De ville bringe hende
til byen Visla i landet Harkun. Her kunne vise præstinder sørge for
pigen, til hun blev gammel nok til selv at bestemme. Præstinderne tog vel
imod, og Iridia fik lov at blive. Agonar og Sinda fortalte, om pigen og
hendes familie, og Umpril lovede at bringe det videre ved lejlighed.
Iridia havde det godt hos præstinderne, og valgte at blive hos dem, og
leve på deres måde. Hun blev undervist af Umpril, og viste især
interesse for blomster og urter, og blev en dygtig sygeplejerske. Kun
på den første dag i året bliver nye præster og præstinder taget i ed,
og Iridia har bedt om lov til at indtræde i de hellige rækker.
Tilladelsen er blevet givet.
|
Tasselhof
Taffelfuss Tasselhof
er født i landet hinsides skovene og de store have, nærmere bestemt (?)
landsbyen Grønbakke, der ligger mellem Storflod og bjergene. Siden
Tasselhof var en lille purk, har han været på farten med sin familie.
Hans fader er Sofussel Taffelfuss, den berømte stensliber, og en af de
dygtigste i verden. Rejsen gik rundt til forskellige fyrster og rigmænd,
som ønskede et arbejde udført af Sofussel. Det
har altid været meningen at Tasselhof skulle følge i faderens spor, og
som ung lærte Tasselhof at skære i sten, og gøre dem smukkere og mere
strålende end man finder dem i jorden. Snart arbejdede far og søn side
om side, men stadig med faderen som den absolutte mester. Det nagede
Tasselhof altid at skulle stå i Skyggen af sin fader, og et ønske om at
begive sig ud i verden på egen hånd voksede frem. På samme tid fortalte
man historier om et kongerige, vældigere, frodigere og mere velstående
end alle andre riger milevidt omkring. Hans medfødte nysgerrighed gjorde
til sidst udslaget, og han tog afsked med sine forældre, og drog af sted.
På sin ensomme rejse fik han den vanvittige ide, at han villa finde
verdens største ædelsten. En
stormfuld aften kom han til et gammelt hus, og bankede på for at søge ly
for natten. Ingen lukkede op, så Tasselhof besluttede selv at gøre det.
Indenfor var der tomt, bortset fra et gammelt tæppe på gulvet og en
kamin. Tasselhof tændte op og hængte sit våde tøj til tørre, og
gjorde sig det derefter mageligt på tæppet. Han nød at få noget at
spise, og fik igen varmen. Snart efter sov han, og drømte dejligt. Da
han vågnede, opdagede han til sin rædsel at tæppet bevægede sig
igennem luften. Han kunne se ned på floder og skove, vidtstrakte sletter
og marker, og enkelte gange fløj han over store have. I mange uger fløj
han. Af og til landede tæppet, og så fandt Tasselhof lidt at spise, men
så snart han igen sad på tæppet fløj det. Medens Tasselhof fløj
gennem luften, tegnede han skitser af de landskaber han passerede for at
fordrive tiden. Han har derfor en hel bunke landkort. Til
sidst landede han i en meget smuk have. Han var helt overvældet af
blomsternes duft, som gjorde ham ør i hovedet. Han opdagede slet ikke
manden, som kom bagfra og pludselig greb ham i nakken og slæbte ham hen
til muren omkring haven. Kort tid efter befandt han sig på den anden side
af muren. Resolut gik han om til porten og bad om at få sit tæppe.
Manden råbte ad ham og truede med at slå ham ihjel, hvis han ikke
forsvandt. Tasselhof gik, men var fast besluttet på at vende tilbage og
hente sit tæppe fra tyven. Det
var ikke svært at finde ud af hvem den grumme tyv var, for ingen på
egnen kunne lide ham. Tyran, morder, sadist, grisk og ond, var blot nogle
af de ord han hørte, når han udspurgte folk. Men de fleste kaldte ham
blot Gart, - det navn der dækkede bedst. Tasselhof
blev på egnen, og fik et kammer i landsbyen. Han ville for intet opgive
sit tæppe, og anså at muligheden for at få det tilbage var størst ved
at opholde sig i nærheden af det, - og Gart. En
ide sprang frem hos ham. Hvis han på denne egn kunne skabe sig et ry, som
en prægtig stensliber ville Gart måske ønske hans arbejdskraft, grådig
som han var efter smukke ædelstene. Så kunne Tasselhof komme ind i hans
hus, og snuppe tæppet. Genialt! Som tænkt, så gjort. Tasselhof rejste
omkring på egnen og arbejdede for rige folk, og blev snart pågrebet af
Garts mænd, for straks at komme og udføre sit håndværk hos ham. Gart
kunne ikke kende Tasselhof, for han antog ham i sin tid for at være et
uvornt barn på afveje. Tasselhof arbejdede dag og nat, og hvilede kun sjældent.
Der var ingen mulighed for at snige sig bort, for han var konstant under
opsyn. Gart troede helt sikkert, at han ville stjæle ædelstenene. Et
forsøg en nat, hvor vagten faldt i søvn, mislykkedes totalt og Tasselhof
endte i fangekælderen. Her mødte han krigeren Airk og hans tavse bror
Zak Relix. De fandt straks sympati for hinanden og besluttede at skaffe
sig ud derfra, finde deres stjålne ejendele, og tage på nye eventyr
sammen.
|
Airk
og Zak Relix De
er brødre, og holder sammen i eet og alt. De kommer fra den nordlige del
af Harkun, fra byen Kolin, hvor de stadig bor med deres gamle mor. Brødrene
er vidt forskellige. Airk er den åbne, lyse, muntre og snaksalige, medens
Zak sjældent siger noget, og er dyster og fjern. Airk har altid stået
som sin lillebrors beskytter. Især når nogen drillede ham for hans
anderledes egenskaber. Zak
har altid yndet at læse i bøger og undersøge det mystiske. Deres far,
Kazak, sørgede derfor for at hans søn blev lærling has troldmanden
Balurax. Allerede
som barn var Airk blandt de stærkeste af byens drenge, og det var
naturligt for ham at følge i sin fars fodspor og blive kriger. Da hans
far døde, fik han det gamle sværd, som altid har været i familiens eje.
Han måtte sværge på, altid at bruge det i retfærdighedens tjeneste, og
aldrig udgyde unødigt blod med det, for da ville det vende sig mod ham
selv. Medens
Zak var hos troldmanden Balurax så brødrene ikke meget til hinanden, for
Balurax bor længere nordpå for sig selv i et tårn. En dag hørte Airk,
at hans bror sad fanget hos den onde grev Gart. Gart havde sammen med sine
mænd været ude has Balurax, for at opkræve
"beskyttelsesskatter". Troldmanden var ikke hjemme, og ville være
borte nogle måneder. Den tro lærling ville ikke give Gart noget, men
overmagten var for stor, og han måtte til sidst overgive sig, udlevere
sin magiske bog og en masse penge. Ved at tage Zak med som gidsel, mente
Gart, at han kunne undgå Balurax' vrede. Men Gart havde glemt Airk, som
var fast besluttet på straks
|
Madeleine Hun
kender ikke sit rigtige navn, og kalder sig derfor for Madeleine. En grænsepatrulje
fra Harkun fandt hende en dag, liggende livløs på hjulsporet, der fører
til Askalon i Lothien. Hun havde sår og mærker, som efter en voldsom
kamp med et væsen med kløer. De tog hende straks med tilbage til Kolin,
hvor hun omsider kom til sig selv og genvandt helbredet. Men hendes
hukommelse var væk, og kun to mønter kunne give et fingerpeg om hvorfra
hun kom. Den
ene er en almindelig mønt fra Lothien, som viser at hun måske kom
rejsende derfra. Den anden mønt bærer motivet af en kvinde på den ene
side, og har afbildet to handsker på den anden. Kvinden på mønten
ligner Madeleine. Madeleine
vidste ikke, hvor hun skulle rejse hen, og besluttede sig til at blive i
Kolin. Måske ville hun genvinde hukommelsen med tiden. I Kolin lærte hun
efterhånden nogle mennesker at kende, især kom hun meget hos den gamle
madam Relix, og i kirken. Madam Relix er krigerenke, og hendes ældste søn
er kriger. Madeleine kunne godt lide at høre den gamle dame fortælle om
sin mand og gamle dage. Kirken havde en beroligende virkning på
Madeleine, og her gik hun hen når hun var sørgmodig. En
dag fortalte madam Relix, at hendes to sønner var blevet fanget af grev
Gart, der bor nogle mil fra byen. Hun bad Madeleine om at gå derhen, og få
hendes sønner sat fri. Madeleine
tog af sted, men fik end ikke lov til at komme indenfor porten. Madeleine
var rasende, og besluttede at vente udenfor indtil de ville lukke hende
ind. Den nat blev hun vækket af kamptummel indenfor parten, og kort tid
efter så hun tre skikkelser. Hun genkendte den ene som krigeren Airk,
madam Relix' søn. Hun sluttede sig straks til dem, og opdagede, at hun
var i besiddelse af skjulte evner. Hun kunne kaste spells. Den
lille gruppe flygtede nu hurtigt mod Kolin. Foruden Airk og Madeleine, var
der Airk's bror Zak og gnomen Tasselhof Taffelfuss. I Kolin fik de fat på
heste hos madam Relix. Ingen havde lyst til at møde Garts mænd foreløbig.
Madeleine foreslog at de skulle rejse mod syd, og spurgte om der ikke lå
en by ved navn Visla i den retning. Hun havde en dunkel fornemmelse af at
målet for hendes rejse var der. De blev derfor enige om at tage i den
retning. Efter
nogle ugers strejfen gennem landet, kom de endelig til Visla. Det var
omkring årsskiftet, og byen var klædt i festfarver. Der var ingen
mulighed for at få logi i byen, og de overnattede derfor hos en bonde,
der boede lidt udenfor. Foruden
dem selv, opholdt der sig en gruppe på fem mennesker. De fire af dem så
ret skumle ud, medens den sidste faldt helt udenfor, med sit unge venlige
udseende og sine vakse nysgerrige øjne. Han kom straks hen til dem og
snakkede, men en af de andre gav ham ordre til at se til hestene. Det
nye år skulle fejres med blandt andet nyudnævnelse af præster og præstinder.
De fire tog ind til Visla og overværede ceremonien. Bagefter tog de
tilbage til bonden. Madeleine havde haft en mærkelig fornemmelse at have
oplevet det før, og gik op på sit kammer helt opslugt af sine egne
tanker. Her ventede der hende et chok, for den unge knøs fra den anden
gruppe sad bagbundet til en stol, med knebel for munden. Hun befriede ham
straks, og han fortalte, at han havde prøvet at forhindre sine rejsefæller
i at bortføre en af de nye præstinder. Madeleine
var først helt fortumlet. Hun kunne i et nu huske målet med sin rejse.
At advare præstinderne i Visla, om en forestående bortførelse af en af
de ny præstinder. De skulle bruge et frisk hjerte fra en nyudnævnt præstinde.
Navnet Tarnis spøgte i baghovedet, men hun kunne ikke sætte det i
forbindelse med bortførelsen i første omgang. Hun
tog en rask beslutning om at hjælpe sin medsøster(!), og kort tid efter
tog de alle af sted. Det varede ikke længe før de fik kontakt medbortførerne,
som red ad landevejen mod nord.
|
Sharn Lionheart Human male fighter Blev reddet af eventyrerne i Templet for ”Remosh”i Karnskoven. Han var udset som offer og skulle slås ihjel på alteret. Han rejser derefter med eventyrerne en kort overgang, hvorefter han tager til højlandet på egne eventyr.
|
Elora Brenkil,
hovedstaden i landet Harkun er en vældig handelsby og havneby. Den danner
så at sige bro mellem øst og vest. Fra det åbne hav mod øst kommer
fremmede folkeslag tilrejsende i skibe og mødes med den lokale befolkning
og tilrejsende fra landet mod vest for at handle med alskens varer. Kongen
har sit slot her, og hans stolte krigere og hans stærke flåde hører
hjemme her. For
mange år siden kom hendes far, Erik af Warka, rejsende til Brenkil med et
stort handelsskib. Som kriger og sømand havde han ikke meget at gøre i
byen. Så han drev rundt og mødte en dag tilfældigt pigen Merida
Guidiana. Erik rejste ikke bort igen. Han var besluttet på at træde i
Kongens tjeneste og derefter gifte sig med pigen. Begge ting lykkedes. Børneflokken
blev større og større, men da Eriks position i Kongens tjeneste blev
stadig bedre var det ikke noget problem at føde de mange munde.
Det
var tydeligt allerede da Elora var lille, at hun var temperamentsfuld og
havde kræfter ud over det sædvanlige, ligesom sin far. Hun var fast
besluttet på at træde i hans fodspor og blive kriger og sømand. Hendes
far støttede hende, mens hendes mor ikke var meget for ideen. Men det
skulle gå som Elora ville ... Erik
Warka er Oberst i Kongens hær.
|
Rickty
Plasmoga Suridian Le'Vick
Byen
Karnil ligger ved de store jerngruber, dybt inde i skoven man kalder Karn.
Her voksede drengen Rickty op. Rickty havde hverken mor eller far, men i
stedet et par gamle foster-forældre, som havde taget ham til sig, fordi
de ikke selv havde fået nogen børn. Familien drev en fremgangsrig købmandsgård,
som kunne brødføde familien og en pænt stor husstand, med flere
staldkarle, tjenestepiger og en hushovmester. Fordi
Rickty godt kunne lide sine fosterforældre kaldte han dem mor og far, men
deres rigtige navne var Maiga og Septimius Suridian Le'Vick. De havde nu
aldrig lagt skjul på at han ikke var deres rigtige søn, men omstændighederne
ville heller ikke kunne skjules. Mens de to gamle var helt og holdent af
menneskeslægten, havde Rickty elverfolkenes umiskendelige træk, men dog
med et grovere udseende, der gjorde det klart at en af hans forældre måtte
være menneske. "Og
det er din fader, lille ven", sagde Septimius altid, når Rickty bad
ham fortælle. "Jeg husker stadig den dag han kom til byen. Han havde
vældig travlt. En stor mand var han, - og rig. Ud af en af de gamle
rigmands slægter i Harkun har jeg hørt. Jeg gjorde en god handel den
dag, og i tilgift fik jeg dig." Så plejede han at tøve lidt, og
smile for sig selv. "Gartan. Gartan hed han. Ja, Gartan Bulgara fra
Korak. Han fortalte at han havde fået dig med en af sine friller, og ikke
kunne bringe dig med hjem til familien. Det ville være for stor en skam.
Din mor var vist med i følget, men jeg hverken så eller hørte hende
noget til hende. Og så drog de alle sammen videre lige så hastigt som de
kom, med det store vognlæs." Rickty
havde aldrig forstået, at hans rigtige far havde kunnet efterlade ham.
Uanset at han elskede Maiga og Septimius, håbede han, at hans far en dag
ville komme og hente ham. Efterhånden blev længslen til sorg, og efterhånden
voksede sorgen til had. Et stærkt had til den far, som havde givet ham
bort i en handel. En ond far, som han svor en dag skulle bøde med sit liv
for denne fejltagelse. Rickty
var anderledes end de fleste andre unge i købmændenes kvarter. Han havde
skam evner for købmandskabet, men han havde også en ubændig
eventyrlyst, som drev ham til at møde farerne i de mere skumle dele af
byen. Her mødte han Gilboa. Hun var ældre end ham, men han blev
forelsket i hende med det samme. Hun havde en skikkelse, og øjne, og hår
... Hun var også interesseret i ham, men nok mest fordi hendes herkomst
var en blanding som hans mellem menneske og elver slægt. Gilboa
var en heks, sådan bogstavelig talt, og han var en villig elev, i alt
hvad hun ville lære ham. Hun drev sin magi i det skjulte, for magi var
ikke anset i byen, og hun var altid påpasselig med ikke at røbe sig.
Igennem flere år kom han til hende så snart han kunne, og havde til
sidst lært nok til at kunne stå på egne ben. Da fortalte hun, at hun måtte
rejse bort og måske aldrig kom tilbage. Han var dybt ulykkelig og
foreslog straks at han kunne tage med hende. Hun afslog, og bad ham i
stedet blive og forbedre sine kundskaber, og passe på sine fosterforældre.
Denne rejse måtte hun gøre alene. Hun røbede aldrig noget om rejsens mål,
og han ville ikke spørge. En tidlig morgen drog hun af sted, og han så
hende ikke igen. Han
fortsatte med at øve sig på sine kundskaber og forbedre sig så godt han
kunne. Men hans unge sind havde svært ved at forblive ydmygt overfor de
stærke kræfter det besad. En dag hævdede han sig over for en af sine
rivaler ved at bruge magiske kræfter. Det vakte rædsel i gaden og inden
han så sig om sad han i arrest. Byens
ældste, som talte flere af Septimius' rivaler, trådte sammen for at
bestemme straffens størrelse. Forbrydelser af denne slags kunne nemt
koste een livet. Men i stedet bestemte de at Rickty skulle have en kraftig
advarsel. Enten betalte hans familie en stor bøde, eller også måtte han
forlade byen. Hans fosterforældre var lykkelige over at deres søn havde
undgået en dødsdom, uanset at bødens størrelse ville ruinere deres
forretning. Da besluttede Rickty, at han ville tage ud i verden. Hans forældre
var knuste, men han havde lovet at vende tilbage. Og som Gilboa en morgen
havde forladt Karnil, red han nu af sted, men ikke alene. Han ville følges
med en handelskaravane til Harkuns
hovedstad Brenkil. Disse
karavaner blev ofte udsat for overfald, og denne rejse skulle ikke blive
nogen undtagelse. Her fik Rickty for første gang lejlighed til at bruge
sine evner, og blive værdsat for dem, da en bande trolde angreb en nat.
Karavanen nåede frem til Brenkil med svære tab, men med hele sin last at
jernmalm og varer. Rickty følte sig som en rigtig helt og eventyrer. Men
en forfærdelig fattig helt, for troldene havde taget næsten alle hans
ejendele og alle hans penge. Hans
fosterfader havde rådet ham til at søge om husly i et kloster i Brenkil.
En storby er en urskov for en ung knøs fra provinsen, især når man står
uden penge. Det vidste Rickty, og han fulgte derfor rådet. Hvad
der skulle have været en overnatning blev til flere års ophold. Og
endelig et nytår stod han sammen med hundrede andre unge mennesker i Præstindens
by Visla for at blive tildelt præstetitlen. Men
tre ting lå altid Rickty på sinde: Han ville aldrig glemme at han var
opfostret som handelsmand; en dag skulle han oprette en handelsforbindelse
og drive en købmandsgård som kunne skaffe alt.
Og han ville aldrig glemme de lykkelige stunder med Gilboa; en dag
ville han finde hende igen og leve med hende. Og sidst ville han aldrig
glemme den svorne hævn over sin far, Gartan Bulgara fra Korak.
|
Garut Dumbarton Dwarven male fighter Garut er den mellemste af tre brødre. Han er dværg og kommer fra Kaspanerne, som er et bjergrigt land mange dagsrejser fra Harkun mod sydvest. Det er et område, hvor der er meget handel mellem elvere, mennesker og dværge. Området er udsat for en del overfald fra orcer. Radon er den ældste af brødrene. Han er præst og hans gud hedder Moradin. Laryngo er den yngste bror. Han er kriger og har et tårn. Alle tre brødre har holdt til der i lang tid. Historien om De tre Brødre i Kaspanerne
|